مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم و تكنولوژي محيط زيست اطلاعات شماره: زمستان 1385 , دوره 8 , شماره 4 (مسلسل 31) ; از صفحه 39 تا صفحه 49 . عنوان مقاله: بررسي نقش خروجي سيستم هاي تهويه بين ايستگاهي نيمه شمالي خط يک مترو تهران در کيفيت هوا نویسندگان: جعفري محمدجواد*, عتابي فريده, خرم محمد آدرس: * گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چکیده: آلودگي هواي ناشي از زندگي مدرن امروزي و فعاليت هاي بشر، يکي از معضلات بزرگ کلان شهرهايي مانند تهران است که مي تواند اثرات زيست محيطي مهمي بر جاي بگذارد. با توجه به اينکه حمل و نقل، سهم عمده اي در آلودگي هواي تهران دارد استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، بعنوان يک گزينه برتر جهان، جهت پيشگيري و کنترل آلودگي هوا ضروري است. يکي از وسايل حمل و نقل عمومي سريع، مطمئن و ايمن که داراي کمترين اثرات سوء زيست محيطي است، مترو مي باشد. در حال حاضر متروي تهران، سهم عمده اي در کاهش آلودگي هواي شهر تهران دارد. در اين مطالعه، اقدام به بررسي اثرات زيست محيطي ناشي از خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي نظير منواکسيدکربن، رطوبت نسبي، دما و سرعت جريان هوا در سيستم هاي تهويه بين ايستگاهي نيمه شمالي خط 1 متروي تهران شد. نتايج حاصل از اين تحقيق، با استانداردهاي زيست محيطي، هواي پاک و نتايج اندازه گيري آلاينده هاي هواي شهر تهران که توسط شهرداري تهران و سازمان حفاظت محيط زيست انجام مي گيرد، مقايسه شد. طبق اندازه گيريهاي انجام شده، در اين بررسي مشخص شد که ميانگين روزانه منواکسيدکربن خروجي هواکشهاي بين ايستگاهي متروي تهران %30-40 کمتر از ميانگين روزانه منواکسيد کربن شهر تهران است. اين ميانگين در مقايسه با هواي پاک کمتر از حد استاندارد يعني 9 PPM بود. ميانگين روزانه درجه حرارت هواي خروجي از هواکش هاي بين ايستگاهي مترو بين 21-27 درجه سانتيگراد ثابت و در گرمترين روزهاي سال يعني در ماههاي تير و مرداد، حدود 10 درجه سانتيگراد کمتر از ميانگين روزانه درجه حرارت هواي شهر تهران است. بدليل فعاليت دايم سيستم تهويه مناسب در مترو، ميانگين روزانه رطوبت نسبي در حدود %40-50 ثابت است و در حدود 15% بيشتر از ميانگين روزانه رطوبت نسبي هواي شهر تهران است. نتايج نشان داد که سرعت جريان هواي خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي مترو، مستقل از تغييرات سرعت جريان هواي شهر تهران است. اين مطالعه نشان داد که سيستم تهويه متروي تهران در شرايط عادي يک سيستم مناسب محسوب شده و علاوه بر کاهش آلودگي هواي شهر تهران در افزايش کيفيت هواي اطراف خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي نيز مي تواند موثر باشد. کلید واژه: مترو(Q2)آلودگي هوا(Q2)منواکسيدکربن(Q3)تهويه(Q2)سرعت جريان هوا(Q3)رطوبت نسبي(Q3)زيست محيطي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تحقق پذیریترافیکآلاینده های هواآلودگی هوافاضلابکلان شهرمتروآلاینده های هوافعالیت فیزیکیمصرف آبفوتبالتربیت بدنیدبیبارندگیبارشرطوبتاقتصادیاجتماعیسیاسیفرهنگی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: آلودگي هواي تهرانتاثير آلودگي هواي شهر تهران بر بيماري هاي قلبيشكل شماره يك - آلودگي هواي شهر تهرانبررسي آلودگي هواي شهريبررسي ارتباط بين غلظت ذرات معلق در هواي داخل بيمارستان کودکان تهران و هواي آزاد اطراف آن در سال 1386 مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر نرخ تهویه هوا بر تغییرات رطوبت نسبی هوای داخل ساختمانمطالعه و مدلسازی عددی میدان جریان و توزیع دما در فضاهای تهویه شوندهنقش مجتمع های ایستگاهی در توسعه حمل و نقل محور (TOD) با رویکرد توسعه پایدار در شهر تهران (مطالعه موردی، ایستگاه متروی صادقیه)نقش کارآمد مجتمع های ایستگاهی مترو در توسعه (اقتصادی - اجتماعی) شهر تهرانمدلسازی کیفیت هوای شهر تهران با استفاده از سیستم استنتاج فازی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 180 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی