مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم و تكنولوژي محيط زيست اطلاعات شماره: تابستان 1385 , دوره 8 , شماره 2 (مسلسل 29) ; از صفحه 7 تا صفحه 24 . عنوان مقاله: تحليل و ارزيابي اثرگذاري سيستم توربوشارژ بر مصرف سوخت و ميزان آلاينده هاي خروجي اتوبوس هاي گازسوز نمونه منتخب «شرکت واحد اتوبوسراني تهران» نویسندگان: امام زاده سيدابوالقاسم, قدميان حسين, عتابي فريده, چهرازي سامان آدرس: چکیده: براساس مطالعات انجام شده سهم خودروها در انتشار آلاينده ها در حدود %70 است و اين سهم نيز عمدتا ناشي از سوخت هاي فسيلي است. با توجه به مشکلات روزافزون آلودگي هوا و عواقب زيست محيطي آن به دليل استفاده از سوخت هاي دودزا (گازوئيل و بنزين و...) که حجم عمده اي از اين آلودگي توسط وسايل نقليه شخصي يا عمومي توليد مي گردد، استفاده از سوخت گاز طبيعي به دليل توليد حداقل گازهاي آلوده کننده در صدر اولويت هاي دولتها از جمله کشور ايران جهت جايگزين نمودن اين سوخت با ديگر سوخت هاي موجود در وسايل نقليه قرار دارد. در اين راستا، لازم است تحقيقاتي در جهت بهينه سازي فناوري گازسوز نمودن خودروها انجام گيرد که يکي از جنبه هاي تحقيقاتي، تاثير توربوشارژ بر ميزان آلايندگي و مصرف سوخت خودروهاي گازسوز است. در اين تحقيق سعي شده است تاثير توربوشارژ در ميزان آلاينده ها و مصرف سوخت اتوبوس گازسوز 355 (يکي از اتوبوسهاي گازسوز شرکت واحد) به کمک داده هاي آزمايشگاهي و تحليلهاي آماري بررسي شود. در اين پژوهش با الهام از نتايج و داده هاي آزمايشگاهي موجود، ابتدا توان مناسبي با توجه به تاثير نوع توروشارژ بر روي اتوبوس گازسوز 355 که به عنوان اتوبوس مبنا جهت آزمايش در نظر گرفته شده است؛ انتخاب شد و سپس ميزان آلاينده ها که ابتدا با استفاده از اصول و مقادير پايه ترموديناميک و احتراق محاسبه شده، مقايسه گرديد و در مرحله بعدي اين مقادير با ميزان استاندارد آلايندگي EURO2 اروپا- که ميزان آلاينده هاي استاندارد از آزمايش بر روي اتوبوس گازسوز اسکانيا که موفق به کسب استاندارد آلايندگي EURO2 اروپا شده است، لحاظ گرديده مقايسه شده و در نهايت توربوشارژي که بيشترين تاثير را جهت سازگاري با اين استاندارد و حداقل سازي آلاينده ها و مصرف سوخت داشته است؛ به عنوان توربوشارژ منتخب معرفي مي شود که در اين پروژه تحقيقي، توربوشارژ Garrett مدل Gt37 بهترين توربوشارژ سازگار با اين اتوبوس گازسوز چه از لحاظ قدرت و چه از لحاظ تاثير بر ميزان آلاينده ها و مصرف سوخت معرفي مي شود. کلید واژه: سوخت هاي جايگزين(Q3)محيط زيست(Q2)توربوشارژ(Q3)آلاينده هاي ناشي از حمل و نقل(Q3)اتوبوس هاي گازسوز(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شاخص های پایداریپایداری زیست محیطیمعماری پایدارپایداری اجتماعی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نقش اتوبوس هاي تندرو (BRT) در کاهش هزينه هاي اجتماعي آلودگي هوا و مصرف سوختبررسي تجربي آلاينده هاي خروجي موتوري تک استوانه پژوهشي اشتعال جرقه اي در حالت هاي بنزين سوز و گازسوزشبيه سازي پوياي توسعه خودروهاي گاز سوز در ايراناثر تغييرات در شاخصه هاي سامانه پاشش سوخت به منظور بهينه سازي عملکرد و آلاينده ها در موتورهاي ديزلي تزريق مستقيمبررسي پيامدهاي حاصل از توسعه فناوري توليد و استفاده از سوخت هاي گياهي در مقايسه با سوخت هاي فسيلي مقالات همایشی مرتبط: ضرورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در وسایل نقلیهبهینه سازی شرایط عملکردی در تبدیل یک موتور اشتعال جرقه ای بنزین سوز به گازسوزبررسی تجربی تاثیر دمای محیط بر کارکرد مولد موتور گازسوز تولید همزمان برق و حرارت در اقلیم گرم وخشک مدلسازی و بررسی عملکرد سیستم های پمپ حرارتی گازسوزمقایسه مالی میکرومولدهای موتور گازسوز و میکروتوربین در سیستم تولید همزمان برق و حرارت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی