5 SID.ir | بهبود پايداري جانبي خودرو از طريق کنترل بهينه غير خطي ديناميک چرخشي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بهبود پايداري جانبي خودرو از طريق کنترل بهينه غير خطي ديناميک چرخشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
 
چکیده: 

مشخصه غيرخطي نيروهاي تاير اصلي ترين عامل ناپايداري ديناميک جانبي خودرو بوده و کنترل مستقيم گشتاور چرخشي روشي موثر براي پايدارسازي خودرو است. در اين مقاله براي کنترل ديناميک چرخشي خودرو يک کنترل کننده بهينه غيرخطي با هدف تعقيب رفتار خطي محدود شده با ضريب اصطکاک جاده طراحي مي شود. براي اين منظور، ابتدا با استفاده از بسط سري تيلور، پاسخ چرخشي خودرو از روي يک مدل غير خطي دو درجه آزادي توسعه داده شده، پيش بيني مي شود و سپس با حداقل کردن پاسخ هاي مطلوب و پيش بيني شده، قانون کنترل مورد نظر به دست مي آيد. در ادامه، خواص عمده کنترل کننده پيشنهاد شده، به همراه مزاياي آن نسبت به ساير روش هاي متداول کنترلي، مورد بحث قرار مي گيرد. قانون کنترلي بدست آمده بصورت تحليلي بوده و پياده سازي آن آسان است. ضمن اين که با اين روش مي توان محدوديت هاي ورودي هاي کنترلي را نيز در نظر گرفت. کارآيي بيشتر سيستم کنترلي با شبيه سازي مانورهاي تغيير باند شديد به وسيله يک مدل کامل خودرو مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهد که با اعمال کنترل کننده بهينه غيرخطي، پايداري خودرو به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 311
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی