5 SID.ir | گفتگو و نگارش نقادانه در جريان ژورنال نويسي گفتگويي به زبان انگليسي در يكي از دبيرستان هاي تهران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

گفتگو و نگارش نقادانه در جريان ژورنال نويسي گفتگويي به زبان انگليسي در يكي از دبيرستان هاي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در رهيافت هاي سنتي به سوادآموزي همواره مهارت هاي اوليه خواندن و نوشتن "كلمات" محور فعاليت ها قرار مي گيرد و سوادآموزي تا حد فهم معناي سطحي زبان نوشتاري تنزل مي يابد. در برابر اين رهيافت ها، ديدگاه هاي سوادآموزي نقادانه قرار دارند كه قدرت تفكر و درك نقادانه را نيز مدنظر قرار مي دهند و حتي آن را بر توانايي فهم كلمات مقدم مي دارند و فراگيران را به فراسوي خواندن و نوشتن ابزاري و در جهت كسب آگاهي نقادانه از جهان سوق مي دهند. نوشتن به عنوان يكي از بخش هاي عمده جريان سوادآموزي همواره تحت تاثير ديدگاه هاي سنتي قرار داشته است و روش ها و مدل هاي عمده ارايه شده در آموزش نگارش اغلب بر نگاه هاي ابزاري مبتني بوده اند تا بر ديدگاه هاي نقادانه. در اين تحقيق، ژورنال نويسي گفتگويي به عنوان يك فعاليت نگارشي نقادانه در آموزش زبان انگليسي در يكي از دبيرستان هاي تهران مورد بررسي قرار گرفته است. نقش ژورنال نويسي گفتگويي در ايجاد "گفتگو" به عنوان يكي از جنبه هاي عمده، آموزش نقادانه و همچنين نقش آن در ايجاد توانايي "نوشتن نقادانه" و خلاقانه مواردي هستند كه به طور خاص در پرسش هاي اين تحقيق مورد توجه قرار گرفته اند. داده هاي سه گانه تحقيق (متن ژورنال هاي گفتگويي، پرسشنامه، و مصاحبه نوشتاري) به طور كيفي و در جريان يك فرايند "مثلثي سازي" با هدف يافتن الگوهاي مرتبط با گفتگو و نگارش نقادانه مورد بررسي قرار گرفت. اين بررسي نشان داد كه نوشتن ژورنال هاي گفتگويي در جريان يادگيري زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي مي تواند به ايجاد يك رابطه گفتگويي نقادانه بين معلم و دانش آموزان بيانجامد و نيز مي تواند فرصتي فراهم كند تا دانش آموزان توانايي نوشتن نقادانه و خلاقانه، كه از اهداف سوادآموزي نقادانه است را كسب كنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 220
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی