8 SID.ir | كاربرد رويكرد حل مساله در طراحي و تدوين برنامه درسي مطالعات اجتماعي دوره راهنمايي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

كاربرد رويكرد حل مساله در طراحي و تدوين برنامه درسي مطالعات اجتماعي دوره راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشكده تعليم و تربيت
 
چکیده: 

حل مساله و پژوهشگري با توجه به بستر و بافت مسايل، زمينه مناسبي براي پيدا كردن معني در يادگيري ها؛ مشاركت در يادگيري ها و هم ياري در حل مساله مي باشد. يافتن وحدت و ارتباط زمينه هاي موضوعي؛ آشنايي با زير و بم مسايل شهروندي؛ دريافت عميقي از تاريخ و تحولات اجتماعي؛ تقويت مهارتهاي تفكر انتقادي؛ تصميم گيري؛ فهم مطالب؛ و برقراري ارتباط و مفاهمه، همه و همه از طريق رويكرد حل مساله در درس مطالعات اجتماعي امكان پذير مي گردد. دروس اجتماعي، توانايي در اختيار قرار دادن امكانات غني براي پيشبرد مهارت هاي تفكر به خصوص مهارت هاي تفكر سطح بالا چون حل مساله برنامه ريزي و تصميم سازي را ميان دانش آموزان دوره هاي مختلف دارند؛ اما به نظر مي رسد كمتر براي اين مقصود به كار مي روند و اعلب در نظام هاي آموزشي و در ميان مدارس و معلمان و مديران به عنوان موضوع هايي با اولويت پايين درنظر گرفته مي شوند و معمولا در قالب درس هايي جدا و رويكردي موضوع مدار كه بر انتقال معلومات تاريخي، جغرافيايي و اجتماعي تاكيد دارند، در برنامه درسي قرار مي گيرند.
در مورد رويكرد حل مساله و كاربرد آن در آموزش دروس مختلف به ويژه درس هاي اجتماعي و انساني، برداشت دقيق و منسجمي وجود ندارد و معمولا تصوري خط کشي شده از مراحل رويکرد حل مساله  و محدوديت آن در بكارگيري در كلاس هاي معمول وجود دارد؛ حال آن كه رويكرد حل مساله در طيف گسترده اي از موقعيت يادگيري و در سطوح مختلفي از دشواري از سطح تفكر عملياتي تا سطح تفكر فراانتزاعي، قابل به كارگيري است.
اين مقاله به طور كلي برگرفته از پژوهشي است كه توسط مولف در زمينه كاربرد رويكرد حل مساله در درس مطالعات اجتماعي دروه راهنمايي انجام شده است.
اين مطالعه كوشش دارد تا از طريق بررسي جايگاه و ويژگي هاي رويكرد حل مساله در آموزش به ويژه حوزه مطالعات اجتماعي، همراه با شناسايي تجربيات و رويكردهاي حل مساله در سطوح مختلفي از تفكر و پيچيدگي آن بپردازد. همچنين تلاش شده است تا زمينه هاي موضوعي و مضامين قابل ارايه در برنامه درسي مطالعات اجتماعي را در موقعيت هاي مختلف رويكرد حل مساله معرفي نموده، افزون بر آن در بخش پاياني مقاله نيز شرحي از برنامه درسي طراحي و تدوين شده مطالعات اجتماعي دوره راهنمايي براساس رويكرد حل مساله را در قالب معرفي راهنماي برنامه درسي و راهنماي تدريس تدوين شده، ارايه نمايد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 420
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی