مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات برنامه درسي اطلاعات شماره: بهار 1386 , دوره 1 , شماره 4 ; از صفحه 103 تا صفحه 138 . عنوان مقاله: بررسي نگرش و تمايلات رفتاري معلمان در مورد پيشبرد برنامه هاي جديد درسي نویسندگان: پارسا عبداله* آدرس: * دانشگاه شهید چمران، اهواز چکیده: مهم ترين ويژگي عدم تمرکز، مشارکت افراد و گروههاي ذي نفع در سطوح و مراحل گوناگون است. مشارکت گسترده تر و سنجيده تر، حس تعلق به برنامه جديد را افزايش داده، مشروعيت و قابليت اجراي برنامه درسي جديد را تضمين مي کند. تشويق به عدم تلاش براي جلب حمايت و مشارکت گسترده تر مجريان برنامه هاي درسي با انديشه اجراي سازگارانه و نيمه سازگارانه برنامه درسي، مستلزم وجود نگرشهاي مثبت مجريان برنامه به خصوص معلمان است. معلمان مسوول مرحله اجرايي اصلاحات برنامه درسي هستند و آثار نهايي اصلاحات تا حد زيادي وابسته به مشارکت، فهم و دانش معلمان از تغيير بستگي دارد. با هدف فهم بيشتر اين مفاهيم و رابطه آنها، دو تحقيق جداگانه انجام شد. در تحقيق نخست، 200 نفر از دبيران فيزيک دوره متوسطه استان فارس و در تحقيق دوم 540 نفر از دبيران رياضي دوره راهنمايي استان خوزستان شرکت داشتند. در هر دو تحقيق، بين نگرش دبيران به تغيير و نگرش و تمايلات رفتاري آنان نسبت به پيشبرد برنامه درسي جديد رابطه مثبت و معناداري يافت شد. ادراک مثبت معلمان از نسبت سود – هزينه (کارآيي برنامه درسي جديد) و قابليت اجراي برنامه درسي جديد با تمايلات رفتاري آنها در پيشبرد برنامه جديد درسي با تمايلات رفتاري آنها در پيشبرد برنامه جديد درسي رابطه مثبت و معناداري دارد. هرچه ادراک معلمان نسبت به حمايتهاي مدرسه، حمايتهاي اداراه هاي آموزش و پرورش و ساير حمايتهاي اجتماعي از برنامه جديد درسي مثبت تر باشد، نگراني آنها از اجراي برنامه درسي جديد کمتر است و تمايلات رفتاري مثبت تري نسبت به پيشبرد برنامه جديد درسي از خود نشان خواهند داد. کلید واژه: برنامه درسي جديد(Q3)مشاركت معلم(Q3)نگرش معلم(Q3)اجراي برنامه درسي(Q2)اجراي برنامه درسي جديد(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: برنامه درسي مبتني بر وب: گامي به سوي تمركززدايي يا تشديد تمركز در نظام برنامه ريزي درسيبرنامه ريزي درسي مدرسه - محور راهبردي براي تمركززدايي از نظام برنامه ريزي درسيگذار نظام برنامه ريزي درسي ايران به سمت عدم تمركز در طراحي و تدوين برنامه درسي، با تاکيد بر برنامه ريزي درسي مبتني بر مدرسه رويکردهاي مورد استفاده استادان دانشگاه براي مشارکت در فرايند برنامه ريزي درسيارزيابي برنامه درسي ملي تدوين شده جمهوري اسلامي ايران بر اساس ملاک هاي برگرفته از دانش نظري حوزه مطالعات برنامه درسي مقالات همایشی مرتبط: تبیین عوامل بازدارنده و بسترهای مورد نیاز اجرای برنامه درسی ملینقش فرهنگ در جریان اجرای برنامه های درسیپیش زمینه ها و مقدمات ایجاد تغییر در برنامه درسی مدارسنگرش معلمان در برابر تغییربرنامه درسی ملی و تغییر در برنامه های درسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 252 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی