3 SID.ir | الگوي برنامه درسي مذاكره اي، ره يافتي نو براي تمركززدايي از آموزش متوسطه

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

الگوي برنامه درسي مذاكره اي، ره يافتي نو براي تمركززدايي از آموزش متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

هدف اصلي از نگارش اين مقاله، معرفي برنامه درسي مذاکره اي و تصريح نقش آن در تمرکززدايي از آموزش متوسطه مي باشد. براساس الگوي برنامه درسي مذاكره اي، مشاركت دانش آموزان در فعاليتهاي مدرسه، محدود به امور اجرايي نمي شود؛ بلكه به دانش آموزان اجازه داده مي شود تا در حوزه هاي سياست گذاري، تصميم گيري و قانونگذاري نيز شركت كنند. از اين رو در اين الگو امكان بيشتري براي تمركززدايي از نظام آموزش متوسطه فراهم مي آيد.
سوالات اصلي اين مقاله عبارتند از: چگونه مي توان برنامه درسي متوسطه را به گونه اي طراحي نمود که امکان مذاکره و چالش هاي فکري بين دانش آموزان در خصوص عناصر برنامه درسي فراهم آيد و چگونه از اين طريق مي توان زمينه تمرکززدايي از آموزش متوسطه را فراهم آورد؟
به منظور پاسخگويي به اين سوالات، ابتدا ملاکهاي مورد نياز در طراحي عناصر برنامه درسي مذاكره اي، به منظور فراهم کردن امکان تعامل و رايزني ميان دانش آموزان و ساير عناصر ذيربط نظير مديران، برنامه ريزان و ... تصريح مي شود، آنگاه نقش برنامه درسي مذاکره اي در تمرکززدايي از نظام آموزش و پرورش متوسطه مورد بررسي قرار مي گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 233
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی