6 SID.ir | برنامه درسي مبتني بر وب: گامي به سوي تمركززدايي يا تشديد تمركز در نظام برنامه ريزي درسي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

برنامه درسي مبتني بر وب: گامي به سوي تمركززدايي يا تشديد تمركز در نظام برنامه ريزي درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
چکیده: 

درجه تمركز يا عدم تمركز نظام برنامه ريزي درسي را مي توان تابعي از نحوه تركيب تصميم گيرندگان و ميزان انعطاف موجود در برنامه هاي درسي دانست. ميزان دخالت تصميم گيرندگان يا تاثير گذاران در برنامه هاي درسي، با توجه به نظام سياسي كشورها متفاوت است.
افراد يا گروه هايي مانند سياستگذاران كلي كشور، وزير آموزش و پرورش، مديران استاني و منطقه اي، انجمن معلمان، انجمن اوليا و مربيان، متخصصان برنامه ريزي درسي، دانشگاه ها و مراكز تحقيق و توسعه، معلم و دانش آموزان، بر عناصر برنامه درسي تاثير مي گذارند. در برنامه هاي درسي مبتني بر وب، علاوه بر اين افراد و گروه ها، افراد ديگري مانند متخصص فناوري اطلاعات، طراح گرافيك و متخصص رسانه، نقش بارزتري در تعيين عناصر برنامه درسي به عهده دارند.
اگر گروه برنامه ريز درسي مبتني بر وب، و در راس آنها معلم، از لحاظ توانايي هاي مربوط به مديريت يادگيري و مهارت هاي تعليم و تربيت در سطح بالايي قرار داشته باشند، به سهولت مي توانند در برنامه درسي تاثير مثبتي ايجاد كنند. در چنين وضعيتي برنامه درسي به سمت عدم تمركز گرايش خواهد داشت و بالعكس.
برخلاف تصور رايج، كه غالبا در برنامه هاي درسي مبتني بر وب نقش معلم را حاشيه اي فرض مي كنند، معلم در اين گونه برنامه هاي درسي نقش محوري دارد كه بارزتر از نقش او در برنامه هاي درسي سنتي است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 420
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی