6 SID.ir | گذار نظام برنامه ريزي درسي ايران به سمت عدم تمركز در طراحي و تدوين برنامه درسي، با تاکيد بر برنامه ريزي درسي مبتني بر مدرسه

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

گذار نظام برنامه ريزي درسي ايران به سمت عدم تمركز در طراحي و تدوين برنامه درسي، با تاکيد بر برنامه ريزي درسي مبتني بر مدرسه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
 
چکیده: 
نظام طراحي، تدوين و اجراي برنامه هاي دوره آموزش عمومي و متوسطه ايران با چالش ها و آسيب هاي زيادي، چه از نظر برداشت از مفهوم برنامه درسي و چه از نظر طراحي و تدوين برنامه درسي، رو به روست. از مهم ترين چالش ها و آسيب هاي اين نظام، متمركز بودن نظام طراحي و تدوين برنامه درسي و انعطاف نداشتن در برنامه هاي درسي است. برنامه هاي درسي كم توجه با بي توجه به تفاوت هاي فردي و شناختي دانش آموزان، كم توجه به تفاوت هاي اقليمي، فرهنگي، اجتماعي، قومي، منطقه اي، كم توجه به تحولات علمي، آموزشي، فرهنگي در تراز جهاني، كم توجه يا بي توجه به رويكردهاي جديد و تحولات حوزه برنامه درسي و انتظارات تازه از برنامه هاي درسي است.
گذار نظام برنامه ريزي درسي ايران به سمت عدم تمركز در طراحي و تدوين برنامه هاي درسي و تاکيد بر برنامه هاي درسي مبتني بر مدرسه، كه در حقيقت نوعي فلسفه عمل در سطح مفهومي و ادراكي نيز هست، امري حتمي است. اما فرايند تغيير به سمت تمركز زدايي و ايجاد انعطاف نامحدود نيست و با موانع و محدوديت هايي روبه روست كه مهم ترين آنها به ادراكات معلمان، سطح تخصص و توانايي آنها در استفاده از پژوهش و برنامه ريزي بر مي گردد. در عين حال، برنامه هاي درسي بايد درجه هايي از وحدت و هماهنگي ملي نيز به همراه داشته باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 816
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی