2 SID.ir | بررسي رابطه بين نيازهاي آموزشي و ويژگي هاي نوغانداران در استان گيلان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه بين نيازهاي آموزشي و ويژگي هاي نوغانداران در استان گيلان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

امروزه يكي از مهمترين مشكلات برنامه هاي آموزشي، عدم رغبت روستاييان به شركت در فعاليت هاي آموزشي و ترويجي مي باشد كه منتج به عدم تناسب فعاليت ها و دوره هاي آموزشي برگزار شده با نيازهاي كشاورزان شده است. زماني كه فعاليت هاي آموزشي برگزار شده براساس نياز و علايق مخاطبان پي ريزي نشده باشد، علاوه برهدر رفتن سرمايه، وقت و انرژي كاركنان ترويج، رغبت، تمايل و انگيزه بهره برداران جهت شركت در فعاليت هاي آموزشي و ترويجي را كاهش خواهد داد. براين اساس، اين تحقيق به بررسي نيازهاي آموزشي توليد كنندگان ابريشم كشور كه علاوه بر تامين ابريشم كشور، بخشي از ارز مورد نياز كشور از اين طريق بدست مي آيد و اينكه اين نيروها از نظر آموزشي در چه حدي قرار دارند و چه اطلاعات و مهارت هايي را دارا هستند و چه نيازهايي در زمينه حرفه نوغانداري دارند، مي پردازد. تا از اين رهگذر علاوه بر سودمند بودن فعاليت هاي آموزشي و ترويجي براي نوغانداران، اميد و انگيزه در كاركنان بخش اجرا افزايش يابد و به دنبال آن توليدات پيله كشور، بهبود كمي و كيفي يابد. اين تحقيق به روش توصيفي- همبستگي انجام شده است. متغير وابسته تحقيق شامل نيازهاي آموزشي نوغانداران و متغير مستقل ويژگيهاي فردي، شخصيتي، اجتماعي و اقتصادي نوغانداران مي باشد. جامعه آماري تحقيق، نوغانداران استان گيلان مي باشد كه با استفاده از نمونه برداري خوشه اي، تعداد 382 نمونه از سه آبادي قصاب محله، فتيده و بازنشين سفلي مورد سرشماري قرار گرفت. سپس پرسشنامه هاي تحقيق از طريق مصاحبه با افراد مورد نظر تكميل شد. آنگونه كه نتايج تحقيق نشان مي دهد، بين ميزان ارتباط با اداره نوغانداري و ساير نوغانداران، ميزان مشاركت، كسب اطلاعات علمي از اداره نوغانداري، روشهاي بدست آوردن اطلاعات، شغل اصلي و فرعي، نوع مالكيت توتستان، بازديد از توتستان ساير نوغانداران، شركت در كلاسهاي آموزشي، بدست آوردن اطلاعات علمي از راديو و تلويزيون، مطالعه مجلات و نشريات و نيازهاي آموزشي افراد در زمينه كلي نوغانداري،‌ رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. همچنين بين سن، سواد، ميزان درآمد و نيازهاي آموزشي افراد در زمينه کلي نوغانداري رابطه منفي و معني داري وجود دارد. ولي بين درآمد به واسطه نوغانداري، تعداد جعبه تخم نوغان پرورشي، سابقه نوغانداري و نيازهاي آموزشي افراد در زمينه كلي نوغانداري، رابطه معني داري مشاهده نگرديد. علاوه بر اين، براساس نظر پاسخگويان روش آموزش عملي، مناسب ترين شيوه آموزشي از نظر افراد مورد مطالعه مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 102
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی