برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1385 , دوره  12 , شماره  4 ; از صفحه 715 تا صفحه 728 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي اقتصادي راهبردهاي بازاريابي برنج در استان گيلان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
 
چکیده: 

برنج يكي از مهمترين غلاتي است كه غذاي دو سوم جمعيت جهان را تشكيل مي دهد. استان گيلان به عنوان يكي از مهمترين استان هاي توليد كننده برنج كشور محسوب مي شود به طوري كه بيش از 30 درصد برنج كشور در اين استان توليد مي شود. يكي از مهمترين مشكلات برنج، نوسانات شديد قيمت و سيستم بازاريابي سنتي آن است كه اغلب براي توليد كنندگان برنج در استان گيلان لطمات جبران ناپذيري وارد مي كند. در اين پژوهش هدف، مقايسه اقتصادي استفاده شده است، كه عبارتند از: روش موتاد (MOTAD)، روش شبيه سازي و روش احتمال غالب (GSD)،‌ اطلاعات مورد نياز در اين پژوهش از طريق نمونه گيري از بخش توليد، عمده فروشان، كارخانجات برنجكوبي، خرده فروشان و ساير عوامل موجود در سيستم بازاريابي در سال 1383 جمع آوري شده است. همچنين اطلاعات كلي تر از وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني تهيه شده است. با استفاده از روش MOTAD، چهارده راهبرد از 563 راهبرد به عنوان راهبرد برتر انتخاب گرديدند كه براساس ميزان ميانگين سود در هكتار و ميزان ريسك اولويت بندي شدند. بهترين راهبرد، فروش 30 درصد محصول در ماه مهر و فروش 70 درصد باقي مانده پس از انبارداري در ماه فروردين است كه بالاترين سود خالص و ميزان ريسك را به همراه دارد. نتايج حاصل از روش شبيه سازي براساس مسيرهاي بازاريابي و زمانهاي مختلف عرضه، 1146 راهبرد را در سطوح مختلف ريسك و سود خالص ارايه نمود كه نهايتا 20 راهبرد مناسب انتخاب گرديد و بهترين راهبرد، فروش 100 درصد محصول در فروردين ماه و بطور مستقيم از توليد كننده به مصرف كننده بوده است. روش احتمال غالب GSD نيز نتايج مشابه روش شبيه سازي ايجاد نموده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عزیزی، ج. (1385). ارزیابی اقتصادی راهبردهای بازاریابی برنج در استان گیلان. علوم کشاورزی, 12(4), 715-728. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62906



Vancouver : کپی

عزیزی جعفر. ارزیابی اقتصادی راهبردهای بازاریابی برنج در استان گیلان. علوم کشاورزی. 1385 [cited 2021June22];12(4):715-728. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62906



IEEE : کپی

عزیزی، ج.، 1385. ارزیابی اقتصادی راهبردهای بازاریابی برنج در استان گیلان. علوم کشاورزی, [online] 12(4), pp.715-728. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62906.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 216 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی