مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم حركتي و ورزش اطلاعات شماره: زمستان 1384 , دوره 3 , شماره 6 ; از صفحه 139 تا صفحه 150 . عنوان مقاله: ارتباط بين فرهنگ سازماني و خلاقيت اعضاي هيات علمي گروه هاي تربيت بدني در دانشگاه هاي دولتي كشور نویسندگان: قهرمان تبريزي كوروش, تندنويس فريدون, اميرتاش علي محمد, كديور پروين آدرس: چکیده: هدف از اين پژوهش، بررسي وجود يا عدم وجود ارتباط بين فرهنگ سازماني و خلاقيت اعضاي هيات علمي گروه ها و دانشكده هاي تربيت بدني در دانشگاه هاي كشور بود. نمونه آماري شامل 157 عضو هيات علمي دانشكده/ گروه هاي تربيت بدني بود. ابزار اندازه گيري اين تحقيق شامل پرسش نامه ارزيابي فرهنگ سازماني (OCAQ) و پرسش نامه خلاقيت رندسيپ (Randsepp) بود. نتايج نشان داد كه ميانگين نمره فرهنگ سازماني 91 )از حداكثر نمره ممكن (150 و ميانگين نمرات زيرمجموعه هاي هماهنگي با تغيير (17.3)، هم سويي اهداف فردي و گروهي (18.2)، كار گروهي هماهنگ (19.1)، مشتري گرايي (18.8) و قدرت فرهنگي سازماني (17.6) از حداكثر نمره 30 بود. نمرات فوق نشان مي دهد كه فرهنگ سازماني موجود در سطحي متوسط قرار دارد. ميزان خلاقيت اعضاي هيات علمي نيز با ميانگين 1.3 )از حداكثر نمره ممكن (100 در حد بسيار پايين و غير خلاق بود. نتايج آزمون فرضيات تحقيق نشان داد كه همبستگي بين فرهنگ سازماني و خلاقيت برابر با 0.63 بود كه در سطح (P=0.05) معني دار بود. اين نتيجه مويد زير بناي نظري تحقيق است كه فرهنگ سازماني به عنوان يك عامل تسهيل كننده و برانگيزنده به طور مستقيم و غير مستقيم بر ميزان خلاقيت افراد اثر دارد. همچنين نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد كه زير مجموعه هاي قدرت فرهنگ سازماني (P<0.05 و (t=5.12، هماهنگي با تغيير (P<0.05 و (t=3.64 و هم سويي اهداف فردي و گروهي (P=0.031 و (t=-2.17، داراي رابطه خطي با متغير معيار بوده و واجد شرايط پيش بيني خلاقيت هستند.با توجه به يافته هاي تحقيق چنين استنباط مي شود كه سازمان ها مي توانند با توافق بر سر ارزش ها و باورهاي موجود در سازمان، تطابق با تغيير، توجه به افراد، هماهنگي در كار و همسو كردن اهداف فردي و سازماني به افزايش خلاقيت افراد كمك كنند و برنامه ريزان نيز نمي توانند اساس و معيار افزايش خلاقيت افراد را بدون توجه به فرهنگ سازماني پايه ريزي كنند. کلید واژه: فرهنگ سازماني(Q2)خلاقيت(Q3)تربيت بدني(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانش ضمنیتسهیم دانشاشتراک دانشخلق دانشهوش هیجانینظام ملی نوآوریانگیزه پیشرفتکارآفرینی سازمانیعلوم پزشکیدانشگاهدانشگاه پیام نورارزشیابی ارجاعات: استقلال دانشگاه در آينده سازماني براي پرورش خلاقيت و نوآوري عوامل كم توجهي به خلاقيت در دانشگاه ها و شيوه هاي ارتقاي آن مديريت خلاقيت و نوآوري در سازمان مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه فرهنگ سازماني و خلاقيت سازماني در سازمان هاي دولتيرابطه فرهنگ سازماني با ميزان خلاقيت، مطالعه موردي: مديران ادارات تربيت بدني استان آذربايجان شرقيخلاقيت و فرهنگارتباط بين فرهنگ سازماني مديران تربيت بدني با خلاقيت معلمان تربيت بدنيخلاقيت و فرهنگ مقالات همایشی مرتبط: تغییر و فرهنگ سازمانیبررسی رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت مدیران در تامین اجتماعی استان مازندرانبررسی فرهنگ سازمانی بر ایجاد خلاقیت و نوآوری با استفاده از مدل آزمون شاینرابطه بین فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان مازندرانارتباط بین ویژگی های شغلی و خلاقیت سازمانی کارکنان تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 186 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی