4 SID.ir | تاثيرات نوع نگرش و انگيزه بر استفاده از راهبردهاي يادگيري زبان توسط دانشجويان ايراني رشته زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثيرات نوع نگرش و انگيزه بر استفاده از راهبردهاي يادگيري زبان توسط دانشجويان ايراني رشته زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تحقيق حاضر تاثيرات نگرش، انگيزه و سال تحصيلي را بر استفاده از راهبردهاي يادگيري زبان توسط دانشجويان ايراني رشته ي زبان انگليسي بعنوان زبان خارجي مورد مطالعه قرار داده است. شركت كنندگان در اين تحقيق 126 دانشجوي سال اول و چهارم بودند كه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز در رشته هاي مترجمي زبان انگليسي و دبيري زبان انگليسي مشغول به تحصيل بودند. دو ابزار جهت گردآوري اطلاعات لازم بكار برده شد: يك پرسشنامه راهبردي 50 فقره اي و يك پرسشنامه جهت جمع آوري اطلاعات شخصي نظير نگرش، انگيزه و سال تحصيلي. در هر دو پرسشنامه از مدل سنجش ليكرت استفاده شده است.
تجزيه و تحليل نتايج نشانگر اين بود كه شركت كنندگان در اين تحقيق راهبردي هاي فراادراكي، اجتماعي،‌ عاطفي و جبراني را بيش از راهبردهاي حافظه اي و ادراكي مورد استفاده قرار داده اند. مضافا به اينكه در اين مطالعه نگرش در استفاده ي از راهبردهاي يادگيري از تاثير بسزايي برخوردار بود. بدين معني كه يادگيرندگان با نگرش مثبت از راهبردهاي ذكرشده بيشتر از يادگيرندگان با نگرش منفي استفاده مي كردند. از نظر انگيزه دانشجوياني كه از انگيزه ي دروني برخوردار بودند نسبت به دانشجوياني كه داراي انگيزه ي ابزاري بودند از بكارگيري راهبردهاي يادگيري بيشتر استفاده مي نمودند. بعلاوه سال تحصيلي تاثير معناداري بر استفاده از راهبردهاي يادگيري زبان به طور كلي داشته است. بدين معني كه دانشجويان سال آخر در مقايسه با دانشجويان سال آخر در مقايسه با دانشجويان سال اول از اين راهبردها استفاده ي بيشتري مي كرده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 161
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی