1 SID.ir | فراگيري مفاهيم و بسط توانش استعاري در زبان آموزان ايراني

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

فراگيري مفاهيم و بسط توانش استعاري در زبان آموزان ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

توجه بسياري ازمحققان (Metaphorical Competence) و توانش استعاري (Conceptual Fluency)  رواني مفاهيم زبان دوم را به خود جلب کرده است. از جمله اين محققان دانسي (1992، 1995، 2003) و جانـــسون و روزانـــا (1993) هستند که ادعا دارند زبان استعاري در برنامه ريزي زبان دوم نبايد به فراموشي سپرده شــود. هدف آنهـــا اين است که در زبان آموزان توانشي بيشتراز نوع ارتباطي-کاربردي بوجـود آورنـــــــد تا توانشي دستوري-سنتـي.
 اين مقاله گزارشي است از تحقيقي برتکوين و توسعه رواني مفاهيم و توانش استـعاري در زبان آموزان رشته زبان  انگليسي. ابتدا، گروهي از زبان آموزان رشته زبان انگليسي (شامل:95 دانشجوي ترم اول، 92 دانشجوي ترم سوم، 139دانشجوي ترم پنجم و 90  دانشجوي ترم هفتم) انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. هدف از آزمون اين بــود تا مشخــص شود آيا اين زبان آموزان در مورد مفاهيم زبان انگليسي و استعارات آن دانش کافي دارند يا نه . نتـــــيجه آزمون مشخص نمود تقريبا تمامي اين زبان آموزان فاقد چنين دانشي هستند. همچنين، تجزيه و تحليل نوشته هـــاي در سطح بسـيار(Metaphorical Density)  ايشان مشخص نمود که نوشته هاي اين دانشجويان از لحاظ تراکم استعاره اي پائيني قرار دارد. يافته هاي اين تحقيق در حقيقت ادعاي اصلي دانسي (1992) را تقويت مي کند: اينکه زبان آموزان بعد از گذشت 3 يا 4 سال زبان آ موزي لزوما  دانش مفاهيم و توانش استعاري خود را تقويت نمي نمايــــنـــد. سپس گروه ترم پنجم (139 دانشجوي ترم سوم) که به 3 گروه متفاوت از لحاظ بسندگي زبان تقسيم شده بودند در تحقيــقي 6 ماهه شرکت کردند که در آن اين زبان آموزان به روشهاي مختلف در معرض مفاهيم و استعارات زبان انگلــيسي قرار گرفتند. نتايج بدست آمده بعد از پايان تحقيق نشان داد که اين زبان آموزان دانش مفاهيم و توانش استعاري خود را به حد زيادي بسط داده و نيز نوشته هاي آنها بيانگر اين واقعيت بود که از لحاظ تراکم استعاره اي تقريبــا مــشابه نوشته هاي اهل زبان است. به عبارتي ديگر، نتايج اين تحقيق بيانگر اين نکته است که امکان  دارد رواني مفاهـيم و توانش استعاري را در برنامه زبان آموزي زبان دوم  قرار داده و آن را بسط و توسعه داد. نهايت اينکه، اطلاعــات بدست آمده همچنين نشان مي دهد ميان رواني مفاهيم و توانش استعاري ارتباط مستقيمي وجود دارد.

 
كلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 87
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی