3 SID.ir | ارزيابي وضعيت سلامت دهان و دندان ها در دانش آموزان پسر 12 و 15 ساله مراكز آموزشي ناشنوايان شهر تهران در سال تحصيلي 79-1378

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي وضعيت سلامت دهان و دندان ها در دانش آموزان پسر 12 و 15 ساله مراكز آموزشي ناشنوايان شهر تهران در سال تحصيلي 79-1378

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

سابقه و هدف: برنامه‌ريزي جهت ارتقا سطح سلامت و بهداشت دهان و دندان افراد جامعه به داشتن اطلاعات كافي در مورد وضعيت آن جمعيت منوط مي‌باشد. بررسي شيوع پوسيدگي دنداني، وضعيت پريودنشيوم و تعيين نيازهاي درماني به ما كمك مي‌كند تا به كمك يك برنامه‌ريزي صحيح و با بكارگيري اقدامات درماني و پيشگيري، به حفظ سلامت جامعه كمك كرده، از صرف هزينه‌هاي بيهوده جلوگيري نمائيم. با توجه به اينكه ناشنوايان از نظر فراگيري دستورات بهداشتي دچار مشكل مي‌باشند و بنظر مي‌رسد كه بيشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به بيماريهاي دهان و دندان باشند، اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت سلامت دهان و دندان دانش آموزان پسر ناشنواي 12 و 15 ساله مراكز آموزشي ناشنواي شهر تهران را در سال تحصيلي 79-1378 انجام گرفت.
مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي بر روي 103 دانش آموز 12 و 15 ساله و از طريق مصاحبه و معاينه انجام گرفت.
يافته‌ها: در تحقيق حاضر ميانگين DMFT كل، 43/2±69/3 درصد افراد بدون پوسيدگي 10% بدست آمد. در جمعيت 12 ساله 37.5% و در جمعيت 15 ساله %5/37 لثه‌ها سالم بوده، بيشترين مشكل لثه در 12 ساله‌ها بصورت خونريزي از لثه و در 15 ساله‌ها وجود جرم بوده است. از نظر نيازهاي درماني، 92% افراد مورد مطالعه به نوعي درمان دندانپزشكي نيازمند بودند بطوري كه در دهان 5/87% افراد 12 ساله و 2/87% افراد 15 ساله حداقل يك دندان به پركردگي يك سطحي نياز داشت. در ضمن 64% افراد به آموزش بهداشت و 33% به آموزش بهداشت توام با جرم گيري نياز داشتند.
نتيجه‌گيري: ميزان پوسيدگي و نيازهاي درماني كودكان ناشنوا، بيش از ديگر همسالان ايشان مي باشد و اين قشر از اجتماع بدليل ناتواني در فراگيري عادي دستورات بهداشتي، نيازمند توجه بيش از پيش دندانپزشكان و مسوولين مربوطه در اجراي برنامه‌هاي پيشگيري و درماني مي‌باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 213
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی