3 SID.ir | توصيف رفتار مربيان در مسابقات دست جمعي المپياد دانش آموزي و بررسي رابطه آن با رفتار پرخاشگرانه بازيكنان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

توصيف رفتار مربيان در مسابقات دست جمعي المپياد دانش آموزي و بررسي رابطه آن با رفتار پرخاشگرانه بازيكنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه امام حسین (ع)
 
چکیده: 
نظام سنجش رفتار مربي، براي طبقه بندي رفتار مربيان در مسابقات ورزشي به وجود آمده است. اين ابزار رفتار مربيان را به 12 طبقه تقسيم مي كند و در پژوهش هايي كه به شناسايي و تحليل رفتار مربيان پرداخته اند، مورد استفاده قرار گرفته است. از سوي ديگر به نظر مي رسد عوامل محيطي با بروز رفتار پرخاشگرانه ورزشكاران در مسابقات ورزشي همبسته باشد. از بين عناصر محيطي مختلف، بيش از همه بايد به نقش مربي اشاره كرد. گاهي اغماض مربي نسبت به عمل پرخاشگرانه ورزشكار نوعي بازخورد مثبت محسوب شده و موجب تقويت عمل پرخاشگرانه وي مي شود. همچنين ممكن است برخي مربيان، ورزشكاران خود را مستقيماً به عمل پرخاشگرانه تحريك كنند. اين سوال اصولي كه رفتار پرخاشگرانه ورزشكاران تا چه حد با رفتارهاي دوازده گانه مربي همبسته است، پرسش اصلي پژوهش حاضر را تشكيل مي دهد . به همين دليل 302 مسابقه ورزشي در رشته هاي فوتبال، فوتسال، وليبال، هندبال وبسكتبال در المپياد ورزشي سال 1382 مورد مشاهده گروه تحقيق قرار گرفت. رفتار دوازده گانه مربي و رفتار پرخاشگرانه هدفي، ابزاري، و رفتار جراتمندانه بازيكنان در برگه مخصوص ثبت شد و مورد تحليل آماري قرار گرفت. نتايج نشان داد بيشترين رفتار پرخاشگرانه همزمان با نديده گرفتن اشتباه، تقويت، حفظ كنترل، و دستورالعمل پس از اشتباه رخ داده است. همچنين الگوي رفتار پرخاشگرانه دختران با پسران متفاوت بود. به طوري كه دختران پرخاشگري ابزاري و پسران پرخاشگري هدفي بيشتري نشان دادند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 214
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی