برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي دانش و نگرش دستياران رشته كودكان در خصوص احيا قلبي تنفسي كودكان و نوزادان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
 
چکیده: 

مقدمه: براي انجام عمليات احيا قلبي ريوي به عنوان مهمترين فوريت پزشكي نياز به وجود افرادي مجرب با آگاهي و مهارت كافي در اين زمينه مي باشد. با توجه به ويژگي‌هاي خاص كودكان و نوزادان علل متفاوت ايست قلبي تنفسي در مقايسه با بالغين؛ دستياران كودكان بيشترين برخورد را با اين مسئله دارند، لذا بررسي دانش و نگرش اين گروه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
روشها: در اين مطالعه جمع آوري اطلاعات به طور مقطعي از طريق تكميل پرسشنامه به صورت حضوري از طرف دستياران كودكان بيمارستان‌هاي تابعه سه دانشگاه علوم پزشكي در شهر تهران در 14 بيمارستان آموزشي صورت گرفت. پرسشنامه علاوه بر ضميمه توجيهي و درخواست اطلاعات دموگرافيك شامل دو بخش بررسي نگرش فردي متشكل از 8 سوال و بخش دوم شامل 30 سوال طراحي شده به صورت سوالات كاربردي و سناريوهايي در خصوص برخورد و مديريت و يا تجويز دارو و انجام عمليات احيا كودكان و نوزادان طرح گرديد.
نتايج: در اين مطالعه جمعا 140 دستيار رشته كودكان مورد ارزيابي قرار گرفتند. كه در زمينه نگرش بيش از 90 درصد پاسخ دهندگان، اطلاعات علمي خود را در زمينه احيا متوسط يا كمتر ارزيابي كرده و 80 درصد نيز توانايي عملي خود را در حد متوسط و كمتر از آن مي‌دانستند و آموزشهاي ارائه شده در زمينه احيا قلبي ريوي را در طي دوره پزشكي كم و بسيار كم ذكر نموده بودند. ميزان آگاهي دستياران در حد كم 0.54+14.7 از جمع 30 نمره بود. نمرات آگاهي و نگرش دستياران نيز از نظر آماري فاقد رابطه ارزشمند بودند.
نتيجه گيري: دستياران گروه كودك بايستي آگاهي و مهارت كافي جهت انجام عمليات احيا كودكان و نوزادان داشته تا بتوانند جان بيماران را نجات دهند. در اين پژوهش ميزان آگاهي دستياران در حد مطلوبي نبوده و هيچ تفاوتي بين سالهاي مختلف دوره دستياري در اين زمينه مشاهده نشد كه اكثريت آنان نيز به عدم آموزش كافي و پيشينه ضعيف اطلاعات علمي و عملي اذعان داشتند. توجه به نظريات دستياران به عنوان بيشترين افرادي كه درگير احيا كودكان و نوزادان مي‌باشند و در نهايت طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي مناسب در طي دوره‌هاي مختلف تحصيل پزشكي و تكرار اين برنامه‌ها مي توانند نقش مهمي در ارتقا دانش و بهبودي نگرش آنان داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کدیور، م.، و پناه خواهی، م.، و جوادنیا، ن. (1382). بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان . پژوهش در علوم پزشکی, 8(3), 65-68. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=572



Vancouver : کپی

کدیور ملیحه، پناه خواهی مهدی، جوادنیا نادره. بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان . پژوهش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021May18];8(3):65-68. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=572



IEEE : کپی

کدیور، م.، پناه خواهی، م.، جوادنیا، ن.، 1382. بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان . پژوهش در علوم پزشکی, [online] 8(3), pp.65-68. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=572.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی