5 SID.ir | بررسي دانش و نگرش دستياران رشته كودكان در خصوص احيا قلبي تنفسي كودكان و نوزادان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي دانش و نگرش دستياران رشته كودكان در خصوص احيا قلبي تنفسي كودكان و نوزادان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه كودكان، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران
 
چکیده: 

مقدمه: براي انجام عمليات احيا قلبي ريوي به عنوان مهمترين فوريت پزشكي نياز به وجود افرادي مجرب با آگاهي و مهارت كافي در اين زمينه مي باشد. با توجه به ويژگي‌هاي خاص كودكان و نوزادان علل متفاوت ايست قلبي تنفسي در مقايسه با بالغين؛ دستياران كودكان بيشترين برخورد را با اين مسئله دارند، لذا بررسي دانش و نگرش اين گروه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
روشها: در اين مطالعه جمع آوري اطلاعات به طور مقطعي از طريق تكميل پرسشنامه به صورت حضوري از طرف دستياران كودكان بيمارستان‌هاي تابعه سه دانشگاه علوم پزشكي در شهر تهران در 14 بيمارستان آموزشي صورت گرفت. پرسشنامه علاوه بر ضميمه توجيهي و درخواست اطلاعات دموگرافيك شامل دو بخش بررسي نگرش فردي متشكل از 8 سوال و بخش دوم شامل 30 سوال طراحي شده به صورت سوالات كاربردي و سناريوهايي در خصوص برخورد و مديريت و يا تجويز دارو و انجام عمليات احيا كودكان و نوزادان طرح گرديد.
نتايج: در اين مطالعه جمعا 140 دستيار رشته كودكان مورد ارزيابي قرار گرفتند. كه در زمينه نگرش بيش از 90 درصد پاسخ دهندگان، اطلاعات علمي خود را در زمينه احيا متوسط يا كمتر ارزيابي كرده و 80 درصد نيز توانايي عملي خود را در حد متوسط و كمتر از آن مي‌دانستند و آموزشهاي ارائه شده در زمينه احيا قلبي ريوي را در طي دوره پزشكي كم و بسيار كم ذكر نموده بودند. ميزان آگاهي دستياران در حد كم 0.54+14.7 از جمع 30 نمره بود. نمرات آگاهي و نگرش دستياران نيز از نظر آماري فاقد رابطه ارزشمند بودند.
نتيجه گيري: دستياران گروه كودك بايستي آگاهي و مهارت كافي جهت انجام عمليات احيا كودكان و نوزادان داشته تا بتوانند جان بيماران را نجات دهند. در اين پژوهش ميزان آگاهي دستياران در حد مطلوبي نبوده و هيچ تفاوتي بين سالهاي مختلف دوره دستياري در اين زمينه مشاهده نشد كه اكثريت آنان نيز به عدم آموزش كافي و پيشينه ضعيف اطلاعات علمي و عملي اذعان داشتند. توجه به نظريات دستياران به عنوان بيشترين افرادي كه درگير احيا كودكان و نوزادان مي‌باشند و در نهايت طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي مناسب در طي دوره‌هاي مختلف تحصيل پزشكي و تكرار اين برنامه‌ها مي توانند نقش مهمي در ارتقا دانش و بهبودي نگرش آنان داشته باشد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 164
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی