برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان و منابع استرس در دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمان، خیابان مدیریت، دانشکده پرستاری بم
 
چکیده: 

زمينه: پرستاري حرفه اي پر استرس است. دانشجويان اين رشته علاوه بر استرس هاي محيط آموزشي در معرض استرس هاي محيط باليني نيز قرار مي گيرند. ميزان زياد استرس يكي از عواملي است كه باعث افت تحصيلي و بروز اختلالات جسمي و روحي در اين گروه دانشجويان مي گردد.
هدف: اين پژوهش به منظور تعيين منابع استرس زا و ميزان استرس دانشجويان دانشكده هاي پرستاري شهرهاي كرمان؛ زرند، بم و جيرفت انجام شده است.
روش كار: نمونه اين پژوهش
274 دانشجوي پرستاري مراكز فوق است كه مايل به شركت در پژوهش بوده و به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. جمع آوري داده ها با استفاده از پرسش نامه و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آمار پارامتريك صورت گرفت.
يافته ها: ميانگين ميزان استرسي كه دانشجويان در معرض آن قرار دارند
2.96 در دامنه 1-5 مي باشد. بيشترين ميزان ها مربوط به كنار آمدن با مشكلات شخصي (x=3.40)، احساس مضطرب بودن (x=3.34) و زود عصبي و مشوش شدن (x=3.31) مي باشد. بيشترين منابع ايجاد كننده اين استرس ها نيز مربوط به: اختلاف بين آموزش هاي تئوري كلاسي با آنچه در بيمارستان اجرا مي شود (x=3.50)، امكان پيشرفت تحصيلي و كسب كفايت لازم در شغل آينده (x=3.40) و نگرش و انتظارات سايرين نسبت به حرفه پرستاري (x=3.30) مي باشد. در اين پژوهش بين ميزان استرس با زنده بودن مادر و تحصيلات پدر رابطه معني داري مشاهده گرديد (p<0.05). همچنين بين منابع استرس و شهر محل تحصيل، جنس، زنده بودن مادر، سن و وضعيت سكونت تفاوت معني داري مشاهده گرديد (p<0.05). رابطه معكوسي بين سن و ميزان استرس دانشجويان مشاهده شد به نحوي كه با افزايش سن ميزان استرس كاهش پيدا مي كند. همچنين ميانگين منابع استرس زا در دانشجويان پسر كمتر از دانشجويان دختر مي باشد.
نتيجه گيري: به منظور كاهش ميزان استرس دانشجويان پرستاري و به وجود آوردن شرايط لازم براي پيشرفت تحصيلي در آنها توصيه مي شود منابع استرس زا در آنها تا حد امكان كاهش يافته و راه هاي مقابله با استرس به آنها آموزش داده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 407
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی