4 SID.ir | ارزيابي روانگرايي بستر دريا در اثر گذرموج
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي روانگرايي بستر دريا در اثر گذرموج

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از مسائل مهم در طراحي سازههاي ساحلي و فرا ساحلي، رانگرايي بستر دريا در اثرگذر موج مي باشد. اين پديده سبب شناور شدن خطوط لوله، افت مقاومت مهارها، کاهش مقاومت جانبي شمعها، نشست قطعات بتني محافظ موج شکنها و آبشستگي موضعي بستر دريا مي شود. به غير از مساله پايداري سازهها، از نظر مهندسي سواحل مساله پايداري بستر دريا از اهميت زيادي برخوردار است. مکانيزم روانگرايي ناشي از موج، بسته به نحوه افزايشفشار آب منفذي به دو گروه طبقه بندي مي شود. يک گروه، شبيه روانگرايي ناشي از زلزله، در اثر تنشهاي برشي دوره هاي ايجاد مي گردد. اين تنشها موجب افزايش تدريجي فشار آب منفذي اضافي در بستر دريا و در نتيجه روانگرايي بستر مي شود. به اين نوع مکانيزم روانگرايي پسماند گفته مي شود. نوع ديگر روانگرايي ناشي از موج که به طور گذر 21 اتفاق مي افتد و همراه با تراکم نهشته نيز ميباشد در اثر گوناگوني مکاني 3 فشار منفذي در بستر دريا به وجود ميآيد. در اين حالت انتشار فشار آب در نهشته بستردريا، با ميرايي و درنگ فاز 4 همراه است و اين امر سبب مي شود که در زمانهايي شرايط روانگرايي اوليه به وجود آيد. در اين مقاله، روانگرايي پسماند بررسي شده است. براي اين منظور مقدار تنشها و فشار منفذي با استفاده از يک روش همبسته در بستر دريا با عمق محدود محاسبه شده و با استفاده از يک مدل ساده براي توليد فشار منفذي، مقادير آن تخمين زده شده است. با استفاده از نسبت فشار منفذي ميتوان امکان وقوع روانگرايي پسماند در بستر دريا را بررسي کرد. همچنين نتايج اين روش با ديگر روشهاي موجود مقايسه شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 130
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی