برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1382 , دوره  6 , شماره  1 ; از صفحه 40 تا صفحه 56 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نمودهاي تبعيص جنسي در كتابهاي درسي آموزشي زبان انگليسي در مقطع راهنمايي نظام آموزشي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش خاضر تلاشي است براي بررسي جلوه هاي تبعيض جنسي در کتابهاي درسي زبان اتگليسي که به جهت پاسخگويي به نيازهاي زباني دانش آموزان ايراني درمقطع راهنمايي نظام آموزشي فعلي ايران تويط نويسندگان داخلي تهيه و تدوين شده اند ، اين مقاله در حقيقت گزارشي است از يک پروژه تحقيقاتي در مقياس کوچک که بر پايه داده هاي بابل لمس تجربي مدعي است که کتابهاي درسي آموزش زبان انگليسي عموما منعکس کننده و مزوج ارزشهاي تبيض آميز بين اعضاي مذکر ومونث جامعه مي باشند و اين تبعيض جنسي، هر چند نامطلوب ، در واقع آيينه تمام نما وتمام عيار تبعيض بر عليه زنان در جامعه کنوني است. در اين راستا کتابهاي درسي زبان انگليسي(Right Path to English I & II) کلاسهاي دوم و سوم مقطع راهنمايي انتخاب و با دو روش مورد تجزيه و تحليل علمي قرار گرفت . ابتدا و با يک اسلوب قاعده مند تحليل کمي متن و نمودهاي زير در کتابها مورد کندوکاو قرار گرفت: (الف) ميزان حضور دو جنس در متنها و در تصاوير (ب) تعداد و نوع موضوعهاي مربوط به امور زنان در "محاوره هاي" آموزشي ودر "متنهاي درک مطلب" در مقايسه با تعداد و نوع موضوعهاي مطرح شده مربوط به امور مردان . در مرحله بعد با يک اسلوب قاعده مند تحليل محتوا و مضمون درسها با عنايت به موارد زير مورد تجزيه وتحليل کيفي قرار گرفت: (الف) فرصتهاي شغلي وابسته به جنسيت افراد (ب) فعاليتهاي روزمره وابسته به جنسيت ، (ج) نقشهاي کليشه اي دو جنس ،(د) تقدم و تاخر در مطرح کردن دو جنس ،و (ذ) مفهوم دستوري مذکر به عنوان اسم عام. نتايج بدست آمده حاکي از آن بود که کتابهاي بررسي شده بر اساس ملاکهاي ذکر شده در بالا اصولا و آشکارا تبعيض آميز هستند وبه دانش آموزان در آغاز آشنايي با زبان انگليسي تصويري نا عادلانه ارائه مي دهند . اين مطالعه با اين باور انجام گرفته است که صرف آگاهي از وجود تبعيض در نمودهاي زباني در کتابهاي درسي که در جامعه هاي مردسالار امري طبيعي است ممکن است در کاهش تبعيضها راهگشا باشد . ليکن چنين به نظر مي رسد که براي رفع جدي تبعيضها و دگرگونيهاي زباني زماني واقع بينانه و عملي تر است که با تغييرات اجتماعي همگام باشد.
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

انصاری، ح.، و بابایی، ع. (1382). بررسی نمودهای تبعیص جنسی در کتابهای درسی آموزشی زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی نظام آموزشی ایران. مجله زبانشناسی کاربردی, 6(1), 40-56. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5061



Vancouver : کپی

انصاری حسن، بابایی عصمت. بررسی نمودهای تبعیص جنسی در کتابهای درسی آموزشی زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی نظام آموزشی ایران. مجله زبانشناسی کاربردی. 1382 [cited 2021June24];6(1):40-56. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5061



IEEE : کپی

انصاری، ح.، بابایی، ع.، 1382. بررسی نمودهای تبعیص جنسی در کتابهای درسی آموزشی زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی نظام آموزشی ایران. مجله زبانشناسی کاربردی, [online] 6(1), pp.40-56. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5061.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 85 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی