برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1382 , دوره  6 , شماره  2 ; از صفحه 117 تا صفحه 132 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي كاربرد راهكارهاي يادگيري فراگيرندگان دو زبانه و تك زبانه با توجه به نگرش و انگيزش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از انجام اين پژوهش بررسي عوامل شناختي و موثر در فراگيرندگان زبان انگليسي، يعني كاربردراهكارهاي يادگيري زبان، نگرش و انگيزش در ارتباط با زبان مادري آنها مي باشد. اين كوشش براي پي بردن به اين نكته بود كه آيا فراگيرندگان يك زبانه و دوزبانه در يادگيري زبان انگليسي اختلافاتي در مورد بكارگيري راهكارهاي يادگيري از خود بروز مي دهند يا خير و نيز نگرش و انگيزش آنها در رابطه با توانايي زبان خارجي چگونه است.
در اين بررسي همچنين سعي شده است كه بهترين شاخص تعيين كننده توانايي زبان و بكارگيري راهكارهاي يادگيري در جمعيت كلي آنها تعيي نماييم. لذا با بكارگيري طرح پژوهشي پس از واقعه، و با مشاركت 110 نفر دانش آموز سال سوم دبيرستان دخترانه كه از بين سخنگويان دوزبانه ارمني - فارسي بودند و تعداد 106 نفر ديگر كه تنها به زبان فارسي صحبت مي كردند و نيز دانش آموزان سال سوم دبيرستان دخترانه بودند، يك آزمون بسندگي زبان انگليسي اجرا گرديد و نيز سه پرسشنامه معتبر و پايا شامل نگرش ، انگيزش و مهارتهاي يادگيري زبان بين دانش آموزان توزيع گرديد و پاسخ آنها جمع آوري شد. آزمون T نشان داد كه هيچ نوع اختلاف معني داري بين اين دو گروه از نظر توانايي زبان انگليسي و نگرش آنها نسبت به زبان انگليسي وجود ندارد. تحليلي بيشتر نشان داد كه افراد دو زبانه از نظر كاربرد راهكارهاي فراشناختي، شناختي و جبراني اختلافات معني داري با فراگيرندگان تك زبانه دارند.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه مكررترين راهكار يادگيري مورد استفاده هر دو گروه عبارت بود از راهكارهاي فراشناختي و اجتماعي، در حالي كه راهكارهاي عاطفي با كمترين ميزان فراواني بكار برده شدند. اين دو گروه زبان آموز در كاربرد سه مقوله ديگر راهكارهاي يادگيري با هم اختلاف داشتند.
نتيجه هاي تحليل رگراسيون نيز نشان داد كه بهترين شاخص توانايي زبان به ترتيب عبارت است از تعداد سنوات تحصيلي و كاربرد راهكارهاي يادگيري زبان.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

وثوقی، ح.، و ابراهیمی، آ. (1382). بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش. مجله زبانشناسی کاربردی, 6(2), 117-132. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5028



Vancouver : کپی

وثوقی حسین، ابراهیمی آلیس. بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش. مجله زبانشناسی کاربردی. 1382 [cited 2021April15];6(2):117-132. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5028



IEEE : کپی

وثوقی، ح.، ابراهیمی، آ.، 1382. بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش. مجله زبانشناسی کاربردی, [online] 6(2), pp.117-132. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5028>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 204 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی