8 SID.ir | رابطه بين وابستگي يا عدم وابستگي به زمينه و كاربرد راهكارهاي درك شنيداري در ميان دانشجويان دختر ايراني در رشته زبان انگليسي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه بين وابستگي يا عدم وابستگي به زمينه و كاربرد راهكارهاي درك شنيداري در ميان دانشجويان دختر ايراني در رشته زبان انگليسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
مقاله حاضر گزارشي است در مورد رابطه وابسته بودن يا نبودن به زمينه (ميدان) و كاربرد راهكارهاي درك شنيداري توسط دانشجويان دختر رشته زبان انگليسي در شهر شيراز. تعداد 138 دانشجوي دختر كه از ميان 208 نفر براساس نمره آزمون تعيين سطح انگليسي برگزيده شده بودند و در سطح متوسط از دانش زبان قرار داشتند در مطالعه شركت داده شدند. براساس آزمون مجموعه اشكال درهم تنيده (ويتكين و ديگران، 1971) شركت كنندگان به دو گروه وابسته به زمينه و مستقل از آن تقسيم شدند. پرسشنامه راهبردي درك شنيداري (افسرنيا، 1999) هم جهت تعيين فراواني استفاده از راهكارهاي مختلف درك شنيداري به شركت كنندگان داده شد. با به كارگيري ضريب همبستگي معلوم شد راهكارهاي فراشناختي، حافظه اي ، شناختي و اجتماعي با ميزان وابستگي به زمينه رابطه معناداري دارند؛ در حاليكه در مورد راهكارهاي جبراني و عاطفي هيچ گونه معناداري ديده نشد. با استفاده از يك سري آزمون تي، ميانگين دو گروه در مورد راهكارهاي گوناگون مقايسه شد. دانشجويان مستقل از زمينه در مقايسه با دانشجويان وابسته به زمينه تمايل بيشتري به استفاده از راهكارهاي فراشناختي، حافظه اي و شناختي از خود نشان دادند؛ در صورتي كه دانشجويان وابسته به زمينه در استفاده از راهكارهاي اجتماعي نسبت به گروه ديگر برتر بودند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 170
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی