5 SID.ir | بررسي شاخص هاي ابعاد و رنگ در آزمون ترسيم آدمك رنگي کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي شاخص هاي ابعاد و رنگ در آزمون ترسيم آدمك رنگي کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* ساری، بلوار امام رضا (ع)، کیلومتر 5 جاده ساری- نکا، مرکز روانپزشکی و سوختگی زارع، کدپستی 66848-48154
 
چکیده: 

هدف اين مطالعه بررسي تاثير مشکلات خلقي در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبي، بر ابعاد ترسيم و به كارگيري رنگ در آزمون ترسيم آدمک رنگي بوده است. گروه مورد مطالعه شامل 30 كودك و نوجوان 12 تا 17 ساله بوده كه از آذرماه 1380 تا آذر ماه 1381 در بخش هاي روانپزشكي كودك و نوجوان بيمارستان هاي روزبه و امام حسين (ع) بستري شده اند. اين نمونه با روش نمونه گيري آسان انتخاب شدند. تمام آزمودني ها واجد ملاک هاي تشخيصي Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder-IV (DSM-IV)  براي اختلال دو قطبي بودند. آزمودني هايي كه شواهد آشكاري دال بر عقب ماندگي ذهني داشتند نيز از مطالعه حذف شدند. سپس آزمون ترسيم آدمک به صورت انفرادي روي افراد گروه نمونه اجرا شد.
ميانگين شاخص هاي طول و سطح ترسيم آدمک در گروه نمونه نسبت به هنجارهاي موجود و در پسران نسبت به دختران به طور قابل ملاحظه اي بزرگتر بود. اما اين تفاوت ها از لحاظ آماري معنادار نبودند. در شاخص رنگ، فقط 11 نفر (6/36 درصد) از رنگ استفاده کردند كه 50 درصد دختران (7 مورد) و 25 درصد پسران (4 مورد) از مواد رنگي استفاده كردند. پس نسبت دختر به پسر در اين شاخص تقريبا دو برابر بوده هر چند كه اين تفاوت از نظر آماري معنادار نبوده است. همچنين 80 درصد افرادي كه از رنگ سبز استفاده کردند، در زمان ترسيم داراي احساسات و عقايد مذهبي بودند.
بر پايه اين تحقيق به نظر مي رسد كه در بيماران مبتلابه اختلال دو قطبي ارتباط متقن و قوي بين كيفيت خلق و اندازه ترسيم يا رنگ آميزي آن وجود ندارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 295
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی