5 SID.ir | بررسي وضعيت درون داد و فرآيند آموزش باليني در دانشگاه علوم پزشكي ايران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
پايش :   بهار 1382 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 127 تا صفحه 132 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي وضعيت درون داد و فرآيند آموزش باليني در دانشگاه علوم پزشكي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمان، خیابان شهدا، سه راه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گروه کودکان
 
چکیده: 

آموزش باليني فرآيندي است که در آن دانشجويان با حضور بر بالين بيمار و به صورت تدريجي به کسب مهارت پرداخته و با استفاده از تجربيات و استدلال هاي منطقي کسب شده براي حل مشکلات بيمار آماده مي شوند. اين مطالعه توصيفي- تحليلي با هدف بررسي وضعيت درون داد و فرآيند آموزش باليني در دانشگاه علوم پزشکي ايران درنيمسال دوم سال 81-1380 انجام شد. داده هاي مربوط به هريک از موارد کميت و کيفيت درون داد با استفاده از پرسشنامه هاي پژوهشگر ساخته وباروش نمونه گيري غير احتمالي به صورت سرشماري از ميان دانشجو‏‏يان، اعضاي هيات علمي و كاركنان باليني(n=2171)  و داده هاي مربوط به فرآيند آموزش باليني بانظر سنجي از دانشجويان باليني به طور تصادفي(n=249)  گردآوري وبا استفاده ازشاخص مرکزي و پراکندگي، آزمون t، آناليز واريانس يکراهه و شفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که با توجه به شاخص هاي ارزيابي کيفيت آموزش، ميانگين تعداد دانشجوي همراه استاد در هنگام ويزيت 23/9 و نسبت تخت آموزشي، بيمار، کارکنان باليني و کتب تخصصي موجود در بيمارستان هاي منتخب دانشگاه فوق الذکر به دانشجو به ترتيب 5/2، 9/1، 3/1، 5/25 مي باشد. همچنين بيشترين ميانگين نمره نظرات دانشجويان در حيطه تسلط علمي و مديريت آموزشي مربوط به بخش داخلي به ترتيب 32/3 و 95/2 و بيشترين ميانگين نمره (04/3) در حيطه توانايي ارتباط و مشاوره مربوط به بخش زنان است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که وضعيت موجود درون داد آموزش باليني در بيمارستان هاي منتخب در حد مطلوب قرار دارد، ليکن ارتقاي کيفيت فرآيند آموزش باليني نيازمند مديريت و برنامه ريزي صحيح، حضور فعال و موثر اعضاي هيات علمي در عرصه هاي خدمات آموزش باليني است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی