6 SID.ir | تاثير آموزش بر آگاهي دانش آموزان دبيرستان از بيماري ايدز

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش بر آگاهي دانش آموزان دبيرستان از بيماري ايدز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ويروس ايدز هر روز 7 هزار جوان 24-10 سال را آلوده مي كند. از طرف ديگر مداخلات آموزشي نظير آموزش در مدارس در خصوص پيشگيري از ايدز، بهترين مداخلات دفاعي عليه گسترش ايدز و آلودگي باHIV  است. از اينرو به منظور بررسي آگاهي دانش آموزان در خصوص بيماري ايدز و نيز به منظور بررسي تاثير آموزش بر آگاهي آنها در خصوص اين بيماري و پيشگيري از آن، مطالعه حاضر طراحي و اجرا گرديد.
اين مطالعه يك مطالعه
نيمه تجربي است كه در سال تحصيلي 81-1380 در دبيرستانهاي پسرانه دولتي منطقه  3آموزش و پرورش تهران اجرا گرديد. تعداد افراد مورد بررسي در اين مطالعه 246 نفر بود. براي انتخاب نمونه ها از روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل آماري داده ها از نرم افزار آماري SPSS FW استفاده گرديد. نتايج حاصله حاكي از آن بود كه در گروه مورد قببل از آموزش 6/50 درصد افراد از آگاهي خيلي خوب برخوردار بودند، در حاليكه بعد از آموزش3/93 درصد افراد گروه مورد از اطلاعات بهداشتي خيلي خوب برخوردار شده بودند. آزمون t زوج نشان داد كه بين نمرات آگاهي گروه مورد در قبل و بعد از آموزش اختلاف آماري كاملا معني داري وجود دارد (P=0.000)، در حاليكه در گروه شاهد اختلاف آماري معني داري از پيش آزمون تا پس آزمون ملاحظه نشد (P=0.151).
از اينرو توصيه مي شود آموزش ايدز در دبيرستانها به صورت وسيعي اجرا شود تا افرادي كه در سن تاثيرپذيري قرار داشته، يكي از گروه هاي در معرض خطر ابتلا به ايدز را تشكيل مي دهند، در اخذ آگاهي لازم جهت تغيير باور، نگرش و رفتارهاي مربوط به پيشگيري از ايدز، از اين طريق ياري شوند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 482
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی