برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1382 , دوره  7 , شماره  26 ; از صفحه 35 تا صفحه 50 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي و تعيين مزيت نسبي محصولات زراعي در استان فارس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
بخش کشاورزي در ميان بخش هاي اقتصادي ايران جايگاه ويژه اي دارد. استان فارس يکي از قطب هاي کشاورزي ايران به شمار مي آيد که در زمينه محصولات زراعي سهم عمده اي در کشور دارد.
با توجه به اهميت محصولات زراعي در استان فارس و به منظور تعيين مزيت نسبي اين محصولات از دو روش "نسبت هزينه منابع داخلي" و " نسبت هزينه به منفعت اجتماعي" براي سال زراعي 79-1378 استفاده گرديده است. محاسبه معيارهاي مذکور نشان مي دهد که چهار محصول از 18 محصول زراعي مورد بررسي، شامل گندم ديم، چغندر قند و آفتابگردان در نرخ برابري نسبي ارز داراي مزيت نسبي نبوده و گوجه فرنگي بالاترين مزيت نسبي را به خود اختصاص داده است و خيار، سيب زميني و عدس آبي در مراحل بعدي قرار دارند. مقايسه مزيت نسبي محصولات با ميزان سطح زير کشت فعلي آنان نشان مي دهد که در مورد محصولاتي که اطمينان نسبي به قيمت فروش داشته، الگوي کشت بااولويت هاي مزيت نسبي انطباق بيشتري داشته و براي محصولاتي مانند گوجه فرنگي، پياز و سيب زميني که ريسک قيمتي بيشتري دارند، ميان الگوي کشت و ترتيب مزيت نسبي اختلاف بيشتري مشاهده مي شود. در پايان مقاله جهت انطباق بيشتر الگوي کشت با ترتيب مزيت نسبي محصولات، پيشنهاداتي ارائه گرديده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نجفی، ب.، و میرزایی، ا. (1382). بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی در استان فارس. پژوهشنامه بازرگانی, 7(26), 35-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4946



Vancouver : کپی

نجفی بهاالدین، میرزایی افراسیاب. بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی در استان فارس. پژوهشنامه بازرگانی. 1382 [cited 2021June23];7(26):35-50. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4946



IEEE : کپی

نجفی، ب.، میرزایی، ا.، 1382. بررسی و تعیین مزیت نسبی محصولات زراعی در استان فارس. پژوهشنامه بازرگانی, [online] 7(26), pp.35-50. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4946.



 

 
بازدید یکساله 225 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی