برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثر بخشي روش هاي مشاوره گروهي و اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان عقب مانده ذهني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر، مقايسه اثر بخشي روش هاي مشاوره گروهي و اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان پسر عقب مانده ذهني آموزش پذير بود. براي اين منظور چهار مدرسه ويژه دانش آموزان عقب مانده ذهني آموزش پذير در شهر مشهد به طور تصادفي انتخاب شدند. براساس اجراي پرسشنامه رفتاري كودكان راتر (1967)، سي نفر از دانش آموزاني كه مشكلات رفتاري داشتند، شناسايي و آنگاه افراد مورد مطالعه به طور تصادفي به سه گروه ده نفري تفسيم شدند. گروه آزمايش اول استفاده كننده از روش مشاوره گروهي، گروه آزمايشي دوم استفاده كننده از روش اقتصاد ژتوني و گروه سوم به عنوان گروه كنترل مشخص گرديدند. همچنين با استفاده از آزمون نقاشي آدمك گوديناف و ماتريس هاي پيش رونده ريون، سن هوشي افراد مورد مطالعه همتا سازي شد. در گروه آزمايشي اول، آزمودني ها طي هشت هفته در شانزده جلسه مشاوره گروهي شركت كردند. در گروه آزمايشي دوم افراد مورد مطالعه طي هشت هفته در مقابل بروز رفتارهاي مطلوب توسط معلم، ژتون دريافت مي‌كردند. نتايج به دست آمده با استفاده از روش آماري تحليل واريانس يك عاملي نشان داد كه : الف - بين اثر بخشي استفاده از روش مشاوره گروهي و روش اقتصاد ژتوني در كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان عقب مانده ذهني تفاوت معناداري وجود نداشت. ب - مقايسه نتايج در گروه آزمايشي اول و گروه كنترل، تفاوت ها به نفع گروه آزمايشي اول معنادار بود. ج - مقايسه نتايج در گروه آزمايشي دوم و گروه كنترل نيز، تفاوت ها به نفع گروه آزمايشي دوم معنادار بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرخنده، م.، و به پژوه، ا. (1382). مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی. مجله روانشناسی, 7(4 (پیاپی 28)), 372-386. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4901



Vancouver : کپی

فرخنده محمدجعفر، به پژوه احمد. مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی. مجله روانشناسی. 1382 [cited 2021June21];7(4 (پیاپی 28)):372-386. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4901



IEEE : کپی

فرخنده، م.، به پژوه، ا.، 1382. مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی. مجله روانشناسی, [online] 7(4 (پیاپی 28)), pp.372-386. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4901.



 

 
بازدید یکساله 444 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی