برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اعتبار و روايي مقياس اضطراب آشكار كودكان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اعتبار و روائي مقياس تجديد نظر شده اضطراب آشكار كودكان (RCMAS) بود. براي اين منظور در يك بررسي 196 نفر دانش آموز در مطالعه اعتبار مشاركت نمودند. اعتبار مقياس اضطراب آشكار كودكان از دو طريق آزمون- آزمون مجدد و دو نيمه كردن، بررسي گرديد كه به ترتيب ضرايب اعتبار 67/0 و 66/0 بدست آمد. براي مطالعه روائي مقياس حاضر، 45 نفر كودك و نوجوان كه از اختلاف اضطراب رنج مي بردند، به همراه 45 نفر كودك و نوجوان بهنجار كه به لحاظ سن و جنس يكسان سازي شده بودند، شركت نمودند. روائي مقياس اضطراب آشكار كودكان از دو طريق روائي تفكيكي و همبستگي گويه هاي مقياس با نمره كل مقياس محاسبه گرديد. آزمون t مستقل، جهت بررسي روائي تفكيك بين دو گروه بيماران اضطرابي و افراد بهنجار نشان داد كه مقياس اضطراب آشكار كودكان، قادر است بين دو گروه تفكيك قائل شود (P<0.001). همچنين نتيجه مطالعه حاضر نشان داد كه تمام گويه هاي مقياس با نمره كل مقياس همبستگي رضايت بخش را دارا مي باشند. بررسيهاي جزئي تر نشان داد كه علاوه بر آن كه نمره كل مقياس قادر است بيماران اضطرابي را از افراد بهنجار متمايز سازد. خرده مقياس هاي آن و اكثر گويه هاي اين مقياس نيز، قادر به تفكيك بيماران اضطرابي از افراد بهنجار هستند. بنابراين براساس مطالعه حاضر، مقياس اضطراب آشكار كودكان واجد شرايط لازم براي استفاده در ارزيابي هاي باليني و پژوهشهاي روانشناختي مي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تقوی، س.، و علیشاهی، م. (1382). بررسی اعتبار و روایی مقیاس اضطراب آشکار کودکان. مجله روانشناسی, 7(4 (پیاپی 28)), 342-357. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4899



Vancouver : کپی

تقوی سیدمحمدرضا، علیشاهی محمدجواد. بررسی اعتبار و روایی مقیاس اضطراب آشکار کودکان. مجله روانشناسی. 1382 [cited 2021June25];7(4 (پیاپی 28)):342-357. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4899



IEEE : کپی

تقوی، س.، علیشاهی، م.، 1382. بررسی اعتبار و روایی مقیاس اضطراب آشکار کودکان. مجله روانشناسی, [online] 7(4 (پیاپی 28)), pp.342-357. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4899.



 

 
بازدید یکساله 423 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی