4 SID.ir | بررسي اعتبار و روايي مقياس اضطراب آشكار كودكان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اعتبار و روايي مقياس اضطراب آشكار كودكان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اعتبار و روائي مقياس تجديد نظر شده اضطراب آشكار كودكان (RCMAS) بود. براي اين منظور در يك بررسي 196 نفر دانش آموز در مطالعه اعتبار مشاركت نمودند. اعتبار مقياس اضطراب آشكار كودكان از دو طريق آزمون- آزمون مجدد و دو نيمه كردن، بررسي گرديد كه به ترتيب ضرايب اعتبار 67/0 و 66/0 بدست آمد. براي مطالعه روائي مقياس حاضر، 45 نفر كودك و نوجوان كه از اختلاف اضطراب رنج مي بردند، به همراه 45 نفر كودك و نوجوان بهنجار كه به لحاظ سن و جنس يكسان سازي شده بودند، شركت نمودند. روائي مقياس اضطراب آشكار كودكان از دو طريق روائي تفكيكي و همبستگي گويه هاي مقياس با نمره كل مقياس محاسبه گرديد. آزمون t مستقل، جهت بررسي روائي تفكيك بين دو گروه بيماران اضطرابي و افراد بهنجار نشان داد كه مقياس اضطراب آشكار كودكان، قادر است بين دو گروه تفكيك قائل شود (P<0.001). همچنين نتيجه مطالعه حاضر نشان داد كه تمام گويه هاي مقياس با نمره كل مقياس همبستگي رضايت بخش را دارا مي باشند. بررسيهاي جزئي تر نشان داد كه علاوه بر آن كه نمره كل مقياس قادر است بيماران اضطرابي را از افراد بهنجار متمايز سازد. خرده مقياس هاي آن و اكثر گويه هاي اين مقياس نيز، قادر به تفكيك بيماران اضطرابي از افراد بهنجار هستند. بنابراين براساس مطالعه حاضر، مقياس اضطراب آشكار كودكان واجد شرايط لازم براي استفاده در ارزيابي هاي باليني و پژوهشهاي روانشناختي مي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 508
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی