4 SID.ir | تاثير ابعاد ادراك خود بر روابط اجتماعي با همسالان در نوجوانان مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان و مدارس عادي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير ابعاد ادراك خود بر روابط اجتماعي با همسالان در نوجوانان مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان و مدارس عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از تحقيق حاضر بررسي تأثير ابعاد چند گانه ادراك خود بر روابط اجتماعي نوجوانان سر آمد و عادي در محيط مدرسه بود. گروه نمونه از 190 دانش آموز كلاس سوم راهنمائي (88 دختر و 102 پسر) از دو مركز آموزشي استعدادهاي درخشان (83 نفر) و دو مدرسه دولتي همتا (107 نفر) انتخاب شدند. ادراك خود به وسيله مقياس نيمرخ ادراك خود براي نوجوانان و مقياس ادراك شايستگي هارتر تهيه شد. تحليل نتايج نشان داد كه مقياس مزبور در پنج بعد شايستگي تحصيلي، شايستگي اجتماعي، خود ارزشمندي كلي، شايستگي ورزشي و اداره رفتار، ادراك خود را مورد سنجش قرار مي دهد. به منظور سنجش روابط اجتماعي با همسالان در محيط مدرسه از "پرسشنامه احساس تنهائي" استفاده به عمل آمد. نتايج نشان داد كه ارتباط اجتماعي با همسالان در دو گروه نوجوانان سرآمد و عادي از وضعيت متفاوتي تبعيت نمي كند. دختران نسبت به پسران روابط اجتماعي بيشتري با همسالان خود برقرار مي سازند. همچنين نوجواناني كه از ادراك شايستگي اجتماعي بالاتر و خود ارزشمندي قويتري برخوردارند، روابط بيشتري با همسالان خود ايجاد مي كنند. نهايتاً نتايج نشان داد كه قدرت پيش بيني كنندگي شايستگي اجتماعي براي روابط اجتماعي با همسالان بيش از ساير متغيرها مي باشد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 549
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی