برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير ابعاد ادراك خود بر روابط اجتماعي با همسالان در نوجوانان مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان و مدارس عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از تحقيق حاضر بررسي تأثير ابعاد چند گانه ادراك خود بر روابط اجتماعي نوجوانان سر آمد و عادي در محيط مدرسه بود. گروه نمونه از 190 دانش آموز كلاس سوم راهنمائي (88 دختر و 102 پسر) از دو مركز آموزشي استعدادهاي درخشان (83 نفر) و دو مدرسه دولتي همتا (107 نفر) انتخاب شدند. ادراك خود به وسيله مقياس نيمرخ ادراك خود براي نوجوانان و مقياس ادراك شايستگي هارتر تهيه شد. تحليل نتايج نشان داد كه مقياس مزبور در پنج بعد شايستگي تحصيلي، شايستگي اجتماعي، خود ارزشمندي كلي، شايستگي ورزشي و اداره رفتار، ادراك خود را مورد سنجش قرار مي دهد. به منظور سنجش روابط اجتماعي با همسالان در محيط مدرسه از "پرسشنامه احساس تنهائي" استفاده به عمل آمد. نتايج نشان داد كه ارتباط اجتماعي با همسالان در دو گروه نوجوانان سرآمد و عادي از وضعيت متفاوتي تبعيت نمي كند. دختران نسبت به پسران روابط اجتماعي بيشتري با همسالان خود برقرار مي سازند. همچنين نوجواناني كه از ادراك شايستگي اجتماعي بالاتر و خود ارزشمندي قويتري برخوردارند، روابط بيشتري با همسالان خود ايجاد مي كنند. نهايتاً نتايج نشان داد كه قدرت پيش بيني كنندگي شايستگي اجتماعي براي روابط اجتماعي با همسالان بيش از ساير متغيرها مي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سیف، د.، و بشاش، ل.، و لطیفیان، م. (1383). تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی, 8(1 (پیاپی 29)), 86-97. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4891



Vancouver : کپی

سیف دیبا، بشاش لعیا، لطیفیان مرتضی. تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی. 1383 [cited 2021May18];8(1 (پیاپی 29)):86-97. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4891



IEEE : کپی

سیف، د.، بشاش، ل.، لطیفیان، م.، 1383. تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی, [online] 8(1 (پیاپی 29)), pp.86-97. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4891.



 

 
بازدید یکساله 622 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی