برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر بخشي روش درماني آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي و حساسيت زدايي منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در اين پژوهش، اثر بخشي دو روش آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي حسايسيت زدايي منظم در درمان اضطراب امتحان دانش آموزان دوم دبيرستان شهر اهواز مورد بررسي قرار گرفت. نمونه اين پژوهش شامل 180 نفر از دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود كه بعد از مصاحبه باليني به طور تصادفي به گروههاي آزمايشي و كنترل گمارده شدند. در اين پژوهش شش گروه وجود داشت (هر گروه 30 نفر): دو گروه آموزش ايمن سازي در مقاابل تنيدگي (پسر و دختر)، دو گروه حساسيت زداديي منظم (پسر و دختر) و دو گروه كنترل (پسر و دختر). دو روش درماني آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي و حساسيت زداديي منظم به عنوان روش هاي مداخله بكار برده شد. سياهه اضطراب امتحان و مصاحبه روانشناختي به عنوان ابزارهاي تحقيق مورد استفاده قرار گرفتند. نتايج تحليل واريانس با اندازه هاي مكرر بر روي تفاضل نمره هاي پيش آزمون - پس آزمون و پيش آزمون - پيگيري نشان داد كه بين گروههاي آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي، حساسيت زدايي و گواه در اضطراب امتحان تفاوت معني داري وجود دارد. نتايج آزمون چند مقايسه اي توكي نيز نشان داد كه اضطراب امتحان در گروه هاي آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي و حساسيت زدايي منظم در مقايسه با گروه كنترل به طور معني داري كاهش يافت. نتايج حاصل از بررسي مقايسه اي روشهاي درماني نشان داد كه روش درماني آموزش ايمن سازي در مقابل تنيدگي در كاهش مؤلفه نگراني اضطراب امتحان در مقايسه با روش حساسيت زدايي منظم، مؤثرتر و كارآمدتر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ابوالقاسمی، ع.، و مهرابی زاده هنرمند، م.، و نجاریان، ب.، و شکرکن، ح. (1383). اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی, 8(1 (پیاپی 29)), 3-21. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4884



Vancouver : کپی

ابوالقاسمی عباس، مهرابی زاده هنرمند مهناز، نجاریان بهمن، شکرکن حسین. اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی. 1383 [cited 2021June24];8(1 (پیاپی 29)):3-21. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4884



IEEE : کپی

ابوالقاسمی، ع.، مهرابی زاده هنرمند، م.، نجاریان، ب.، شکرکن، ح.، 1383. اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی, [online] 8(1 (پیاپی 29)), pp.3-21. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4884.



 

 
بازدید یکساله 422 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی