3 SID.ir | بررسي اثر بخشي آموزش مهارتهاي حل مساله در كاهش افسردگي دانش آموزان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثر بخشي آموزش مهارتهاي حل مساله در كاهش افسردگي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر، اثربخشي آموزش مهارتهاي حل مسئله در كاهش افسردگي و كارآمد ساختن شيوه هاي مقابله نوجوانان 15 تا 18 ساله را مورد وارسي قرار مي دهد. براي تعيين تأثير اين روش (آموزش مهارتهاي حل مسئله)در درمان افسردگي، از طرح پيش آموزش و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. از بين 1400 دانش آموز، 300 نفر به صورت تصادفي انتخاب و سايه افسردگي بك روي انها اجرا گرديد. سپس 30 نفر از كساني كه در اين مقياس حداقل نمره 17 را كسب كرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند و اندازه گيري متغيرهاي وابسته (ميزان افسردگي و مهارتهاي مقابله اي) براي هر دو گروه در يك زمان و تحت يك شرايط صورت گرفت. در واقع گروه آزمايش تحت كاربندي متغير مستقل (آموزش مهارت هاي حل مسئله) قرار گرفت و گروه گواه تحت كاربندي خاصي قرار نگرفت. براي تجزيه و تحليل داده‌ ها، ابتدا نمره تفاوت پيش آزمون و پس آزمون هر يك از آزمودنيهاي دو گروه محاسبه و سپس براي مقايسه ميانگينهاي نمرات هر يك از متغيرهاي وابسته، از آزمون آماري t گروههاي مستقل به صورت جداگانه استفاده شد. يافته ها بيانگر اين بود كه گروه ازمايش كه از آموزش مهارتهاي حل مسئله سود جسته بودند، نسبت به گروه گواه، كاهش در افسردگي و كارائي در مهارتهاي مقابله اي(0.001>p) را نشان دادند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش مهارتهاي حل مسئله مي تواند به عنوان مداخله سودمندي در جهت تعديل افسردگي و استفاده از شيوه هاي مقابله اي مؤثر (مسئله دار) باشد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 546
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی