برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر بررسي تحول برداشت مفهوم هوش در ميان كودكان و نوجوانان است. به همين منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصيل در پايه هاي دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدايي و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمايي (در هر پايه 60 نفر) با پيشرفت تحصيلي متوسط (بدون سابقه مردودي) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه باليني با چهار محور (تعريف هوش و هوشمند، ويژگي ها و نشانگان هوشمندي، منشاء هوش، و ثبات و تغييرپذيري) مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه تعريف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهاي عيني از 8 الي 14 سالگي مشاهده مي شود؛ استفاده از رفتارهاي مدرسه اي براي تعريف هوش و هوشمند سيري نزولي از دوره ابتدايي به راهنمايي داشته است؛ اكثريت كودكان و نوجوانان منشاء هوش را اكتسابي مي دانند؛ اعتقاد به تغيير پذيري هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اكتساب هوش در هر دو دوره تحصيلي مشاهده مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حجازی، ا. (1382). برداشت کودکان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظریه ضمنی هوش. روانشناسی و علوم تربیتی, 33(2), 71-108. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4855



Vancouver : کپی

حجازی الهه. برداشت کودکان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظریه ضمنی هوش. روانشناسی و علوم تربیتی. 1382 [cited 2021June13];33(2):71-108. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4855



IEEE : کپی

حجازی، ا.، 1382. برداشت کودکان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظریه ضمنی هوش. روانشناسی و علوم تربیتی, [online] 33(2), pp.71-108. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4855.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 172 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی