3 SID.ir | برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر بررسي تحول برداشت مفهوم هوش در ميان كودكان و نوجوانان است. به همين منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصيل در پايه هاي دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدايي و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمايي (در هر پايه 60 نفر) با پيشرفت تحصيلي متوسط (بدون سابقه مردودي) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه باليني با چهار محور (تعريف هوش و هوشمند، ويژگي ها و نشانگان هوشمندي، منشاء هوش، و ثبات و تغييرپذيري) مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه تعريف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهاي عيني از 8 الي 14 سالگي مشاهده مي شود؛ استفاده از رفتارهاي مدرسه اي براي تعريف هوش و هوشمند سيري نزولي از دوره ابتدايي به راهنمايي داشته است؛ اكثريت كودكان و نوجوانان منشاء هوش را اكتسابي مي دانند؛ اعتقاد به تغيير پذيري هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اكتساب هوش در هر دو دوره تحصيلي مشاهده مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 171
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی