4 SID.ir | اثر حذف برگشت پذير دو طرفه هسته اكومبنس بر اكتساب و تثبيت يادگيري در موش بزرگ آزمايشگاهي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

اثر حذف برگشت پذير دو طرفه هسته اكومبنس بر اكتساب و تثبيت يادگيري در موش بزرگ آزمايشگاهي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش فیزیولوژی- دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
 
چکیده: 

مطالعات قبلي نشان داده‌اند كه هسته اكومبنس احتمالا از ساختارهاي مغزي است كه در فرايند ذخيره حافظه هيجاني دخيل مي‌باشد. هدف اين مطالعه تعيين اثر حذف برگشت پذير هسته مزبور بصورت دو طرفه بر اكتساب و تثبيت يادگيري و حافظه در مدل يادگيري احترازي غير فعال مي‌باشد. اين پژوهش تجربي بوده و در طي آن از 80 سر موش نر آلبينو نژاد ويستار با وزن 220 تا 250 گرم استفاده شد. ابتدا به صورت دو طرفه روي هسته اكومبنس كانول راهنما گذاشته شد و يك هفته بعد، موش در دستگاه احترازي غير فعال (1 ميلي آمپر شوك DC براي مدت 3 ثانيه) آموزش داده شدند. به منظور غير فعال سازي ناحيه مزبور از ليدوكائين 2% (۰.۶ ميكروليتر) 20 دقيقه قبل از آموزش براي بررسي روند اكتساب و تترودوتوكسين (5 نانوگرم در 0.6 ميكروليتر به ازاي هر طرف) براي روند تثبيت بلافاصله 60 و 120 دقيقه بعد از آموزش يا هم حجم آن سالين به صورت دو طرفه به داخل هسته فوق تزريق شد. 48 ساعت بعد تست بخاطرآوري انجام شد كه در طي آن مدت زماني كه طول مي‌كشيد تا حيوان براي اولين بار وارد محفظه تاريك شود و كل زماني كه در محفظه روشن طي مي‌نمود (در طي 10 دقيقه تست) يادداشت و به عنوان معيار ميزان حافظه در نظر گرفته شد. نتايج نشان مي‌دهد كه غير فعال سازي هسته اكومبنس به طور دو طرفه بلافاصله و تا 60 دقيقه بعد از آموزش موجب اختلال در تثبيت اطلاعات تازه آموخته شده مي‌شود (P<0.01) در حالي كه غير فعال سازي هسته مزبور قبل از آموزش اثر معني‌داري بر اكتساب يادگيري هيجاني نداشت (P>0.05). یافته های فوق نشان می دهد که هسته اکومبنس وابسته به زمان نقش مهمی در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 216
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی