برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  12 , شماره  40 ; از صفحه 107 تا صفحه 129 .
 
عنوان مقاله: 

مطالعه پديدارشناسي تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر پي بردن به تجربيات دانش آموزاني بود که تعلل ورزي تحصيلي داشتند. روش پژوهش حاضر کيفي و از نوع پديدارشناسي بود. مصاحبه نيمه ساختاريافته با 11 نفر از دانش آموزان پسر سال چهارم رشته هاي نظري مقطع متوسطه دوم (دبيرستان) شهرستان مريوان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصيلي 96-95 انجام شد. مصاحبه هاي ضبط شده به صورت کتبي ثبت شدند و به روش هفت مرحله اي کلايزي مورد تجزيه وتحليل قرار گرفتند. تحليل تجربه زيسته دانش آموزان، موجب شناسايي و دسته بندي و استخراج مقوله هاي اصلي «سبب شناسي تعلل ورزي تحصيلي»، «پيامدها» و «راهکارها» شد و همين طور از مقوله هاي اصلي ذکرشده، مقوله هاي فرعي سبب شناسي درون فردي مشتمل بر نداشتن مهارت مديريت زمان، کمال گرايي و مطلق انديشي، افکار منفي و ترس از شکست، بي علاقه بودن به موضوعات درسي و سبب شناسي برون فردي و پيراموني شامل دوستان بي برنامه و بي انگيزه، نبود الگوي موفق و همين طور پيامدهاي عاطفي و رواني-تحصيلي و رفتاري-شناختي و راهکارهاي فردي – اجتماعي از مقوله هاي اصلي پيامدها و راهکارها، استخراج شدند. يافته هاي اين پژوهش توانست تصوير روشني از علل تعلل ورزي تحصيلي، پيامدها و راهکارهاي حل مشکل ارائه کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرید، ا.، و حبیبی کلیبر، ر.، و محمدی، م. (1397). مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی, 12(40 ), 107-129. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=471477



Vancouver : کپی

فرید ابوالفضل، حبیبی کلیبر رامین، محمدی محمد. مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی. 1397 [cited 2022January23];12(40 ):107-129. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=471477



IEEE : کپی

فرید، ا.، حبیبی کلیبر، ر.، محمدی، م.، 1397. مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 12(40 ), pp.107-129. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=471477.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی