برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  8 , شماره  21 ; از صفحه 7 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

شيوه هاي گفتماني تبليغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
 
چکیده: 
تبليغات نوعي گفتمان است که در آن گوينده مي کوشد با استفاده از ابزارهاي گفتماني به ترغيب مخاطب بپردازد. اين مقاله، به بررسي ابزارها يا شيوه هاي گفتماني به کار رفته در تبليغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسي بر اساس الگوي وودز (2006) مي پردازد که شامل اين موارد مي باشد: 1-الگوهاي صوتي که نوعي بازي با صداها و شيوه ي شاعري است مانند تکرار، ريتم، قافيه و نماد صوتي. 2-انتخاب کلمات که استفاده زبانشناسانه از کلمات زبان است از قبيل کلمات ضد و نقيض، مبالغه، بيان مواد تشکيل دهنده و استفاده از صفات مانند صفت«جديد». 3-ساختار جملات مثل صفت عالي، صيغه امري، ساخت سه قسمتي، چندکلمه بدون الگوي دستوري، صفت يا قيد مقايسه اي و سوال بلاغي. 4-کاربرد معنايي مثل شخصي سازي، پيش انگاري و جان بخشي به اشيا. در اين مقاله، الگوهاي فوق در تبليغات مجلّات و روزنامه هاي زبان فارسي بررسي شده تا معلوم گردد کداميک از آنها در تبليغات مطبوعات زبان فارسي کاربرد دارد و ميزان آن چقدر است؟ براي اين منظور، از مجلّات موفقيّت، خانواده، خانواده سبز و روزهاي زندگي، و نيز روزنامه هاي جام جم، همشهري، کيهان و اطلاعات از هر کدام ده عدد، جمعا تعداد چهل مجله و چهل روزنامه از سالهاي هشتاد و نه و نود انتخاب و به روش توصيفي _تحليلي بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد که همه ي الگوهاي وودز در تبليغات نوشتاري زبان فارسي استفاده نمي شود، مثلا شيوه «جان بخشي به اشياء» کاربردي ندارد. ساير شيوه ها نيز کاربرد يکساني ندارند. صفت عالي و شخصي سازي» به طورمساوي داراي بالاترين ميزان کاربرد بوده اند، «ريتم» کمترين کاربرد و ساير شيوه ها بين اين دو، روي پيوستار قرار مي گيرند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تاکی، گ.، و قایدی، ف. (1395). شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی), 8(21 ), 7-30. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470880



Vancouver : کپی

تاکی گیتی، قایدی فاطمه. شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی). 1395 [cited 2022January18];8(21 ):7-30. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470880



IEEE : کپی

تاکی، گ.، قایدی، ف.، 1395. شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی), [online] 8(21 ), pp.7-30. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470880.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 128 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی