4 SID.ir | مقايسه عملکرد و بازخورد دانشجويان پرستاري در آزمون هاي باليني ساختارمند عيني و سنتي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه عملکرد و بازخورد دانشجويان پرستاري در آزمون هاي باليني ساختارمند عيني و سنتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکي لرستان، خرم آباد، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: ارزشيابي مهارت هاي باليني يکي از اجزاي مهم فرايند آموزش دوره پرستاري است. اين مطالعه با هدف مقايسه عملکرد و بازخورد دانشجويان پرستاري در آزمون هاي باليني ساختارمند عيني (آسکي) و سنتي انجام گرديد. مواد و روش ها: در اين پژوهش نيمه تجربي که در سال 1396 انجام پذيرفت، تعداد 124 نفر از دانشجويان ترم 6 پرستاري به روش سرشماري انتخاب و به روش تصادفي به صورت مساوي به دو گروه سنتي و گروه آزمون باليني ساختارمند عيني (آسکي) تقسيم شدند. سپس مهارت هاي باليني آنها در پرستاري اورژانس با استفاده از چک ليست ارزيابي گرديد. پس از آزمون بازخورد آنها در خصوص دو روش ارزشيابي با استفاده از پرسشنامه ارزيابي شد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون هاي تي مستقل و کاي دو تحليل گرديد. يافته ها: يافته ها نشان داد نمره مهارت هاي باز کردن راه هوايي، مانيتورينگ و ارايه شوک، فشردن قفسه سينه و همين طور نمره کل عملکرد دانشجويان گروه آسکي بصورت معني داري بالاتر بود (05/0>P ). همچنين، نمره بازخورد دانشجويان در گروه آسکي از نظر مرتبط بودن با اهداف دوره، منصفانه بودن، تاثير بر قدرت تصميم گيري در شرايط بحراني، عادلانه بودن و سنجش سطح وسيعي از اطلاعات در مقايسه با دانشجويان گروه سنتي بالاتر بود (05/0>P ). بحث و نتيجه گيري: يافته هاي اين مطالعه حاکي از عملکرد بهتر دانشجويان در گروه آسکي و بازخورد بهتر آنها نسبت به آزمون آسکي در مقايسه با روش سنتي بود. توصيه مي شود جهت ارزشيابي مهارت هاي باليني دانشجويان پرستاري از آزمون باليني ساختارمند عيني استفاده شود.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 30
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی