4 SID.ir | تاثير دانش واژگاني و دانش پيشين بر درک مطلب خوانداري فارسي آموزان غير ايراني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير دانش واژگاني و دانش پيشين بر درک مطلب خوانداري فارسي آموزان غير ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش زبان فارسی به غیر از فارسی زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
 
چکیده: 
درک مطلب، فرايند دريافت اطلاعات از متن هاي خوانداري و شنيداري است که نقش بنيادي در يادگيري زبان بر عهده دارد. چند عامل در درک مطلب دخالت دارند که دانش واژگاني و دانش پيشين از آن جمله هستند. پژوهش پيش رو، بر آن است تا به صورت ميداني به بررسي تأثير آموزش واژه و فعال سازي دانش پيشين بر درک مطلب خوانداري فارسي آموزان غيرايراني مرکز آموزش زبان فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) بپردازد. به اين منظور، از ميان حدود 100 نفر از زبان آموزان دورة پيشرفتة مرکز آموزش زبان فارسي اين دانشگاه، 65 نفر (از هر دو جنس) انتخاب گرديدند و با همگن سازي از طريق برگزاري آزمون سطح واژه، به 46 نفر (جمعيت نمونه) کاسته شدند. سپس اين تعداد به دو گروه 23 نفري آموزشِ واژه و فعال سازي دانش پيشين تقسيم گرديدند. پس از آن يک پيش آزمون مشترک با تأکيد بر پيشينة فرهنگي ايران، براي هر دو گروه برگزار گرديد که پايايي آن بر اساس آزمون کودر-ريچاردسون محاسبه گرديد و رقم 71/0 به دست آمد. سپس، همزمان با تدريس واژه هاي متن هاي آزمون در گروه آموزش واژه و فعال سازي دانش پيشين آزمودني ها در پيوند با موضوع اين متن ها در گروه دانش پيشين، همان آزمون به صورت پس آزمون برگزار گرديد. يافته هاي پيش آزمون و پس آزمون دو گروه که از طريق آزمون هاي آناليز واريانس، تيِ زوجي و کولموگروف-اسميرنوف مورد تحليل قرار گرفت، نشان داد دانش واژگاني بر درک مطلب خوانداري تأثير معناداري دارد، در حالي که اين روند در مورد فعال سازي دانش پيشين فارسي آموزان مشاهده نمي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 33
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی