4 SID.ir | ارزيابي مجموعه ي آموزشي فارسي شيرين است بر مبناي مجموعه شاخص هاي کانينگزورث

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي مجموعه ي آموزشي فارسي شيرين است بر مبناي مجموعه شاخص هاي کانينگزورث

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان شناسی، گروه پژوهش‌های بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 
امروزه، با وجود منابع بسياري که براي يادگيري زبان فارسي ارائه شده، شايسته است کتابي انتخاب شود که نياز زبان آموز، مدرس و برنامه ي درسي را برآورده سازد. بر اين مبنا، ارزيابي منابع آموزشي براي آشنايي با شيوه هاي تدوينِ مجموعه­ هاي آموزشي، ضرورت مي يابد. گزينشِ يک منبعِ مناسب، نيازمند ارزيابي دقيق منابع موجود است که بايد بر مبناي شاخص ­ هايي انجام شود. هدف مقاله ي حاضر، ارزيابي کتاب مقدماتي فارسي شيرين است نوشتة شعباني جديدي و بروکشا (Shabani-Jadidi & Brookshaw, 2010)، بر پايه ي شاخص ­ هاي ارزيابي کتاب درسيِ مناسبِ کانينگزورث (Cunningsworth, 2005) است. مجموعه ي فارسي شيرين است، با تمرکز همزمان بر توانش دستوري و ارتباطي، فارسي را آموزش دهد. به باور نگارندگان، اين کتاب از يک سو براي افرادي که زبان مادري آن ها فارسي بوده و تا اندازه­ اي با فارسي گفتاري آشنا هستند و از سوي ديگر براي کساني که زبان مادري آن ها فارسي نبوده و در پي يادگيري فارسي هستند، مناسب است. کتاب دربرگيرندة پانزده درس است و در هر درس مهارت­ هاي زباني گوناگوني تلفيق مي­ شوند. به باور نگارندگان، ويژگي ­ هاي کليدي اين کتاب، مشتمل بر مواردي از جمله تدريس زبان از طريق گفت­ وگو و استفاده از متن­ هايي با موضوع فرهنگ، تاريخ و سنت­ هاي ايران، آشنايي با فارسي گفتاري از ابتداي آموزش، يادگيري تلفظ طبيعي با تقليد از فايل صوتي، وجود واژه­ نامه ي جامع فارسي به انگليسي و برعکس، استفاده از تمرين­ هاي کنترل­ شده براي تثبيت يادگيري نکته­ هاي جديد دستوري و برقراري ارتباط بين دانش جديد زبان آموزان با دانش قبلي و موارد مشابه هستند. تمامي درس­ ها، به جز درس نخست که دربارة آموزش الفباي فارسي است، دربردارندة چندين بخش هستند تا مهارت­ هاي يادگيري زبان را تلفيق ­ کنند. هر درس از ساختار مشخصي برخوردار است و مسير از پيش­ تعيين ­ شده­ اي را براي زبان ­ آموز تعيين مي­ کند که بايد مطابق با آن پيش رفت. براي ارزيابي اين کتاب از بازبينه ­ هاي کانينگزورث که شامل 30 شاخص است، استفاده شد. در اين کتاب گونه ­ هاي بسياري از پرسش هاي ارزيابي، ارائه مي­ شود تا با استفاده از آن­ ها بتوان به شکل همه­ جانبه، ويژگي­ هاي مجموعه ­ هاي درسي را ارزيابي کرد. کانينگزورث، در کتاب خود براي ارزيابي کتاب­ هاي درسي، بازبينه­ اي ارائه مي­ دهد که شامل 45 معيار است که در هشت بخشِ هدف­ ها و رويکردها، طراحي و سازمان­ دهي، محتواي زباني، مهارت­ ها، موضوع، روش­ شناسي، کتاب معلّم و ملاحظات کاربردي گنجانده شده است. در فصل هاي سوم تا دوازدهم اين کتاب، نويسنده­ ها شاخص­ هايي را براي ارزيابي کتاب معرفي مي­ کنند و براي هر شاخص، پرسش هايي ارائه مي دهد. در اين مقاله، به جز شاخص ­ هاي تخصصي که به يک مهارت تعلق دارند، شاخصِ منابعِ کمک آموزشيِ خواندن، روش­ هاي يادگيري/آموزش، مهارت­ هاي مطالعه، کتابِ راهنماي معلم و مواد آموزشي فارسي براي اهداف ويژه، مورد ارزيابي قرار گرفت. بررسي اين شاخص ­ ها، نشان داد مجموعه ي آموزشي فارسي شيرين است با وجود آن که بسيار در پي رعايت اصول جديد آموزش زبان است، اما به دلايلي از جمله نداشتن تنوع تکليف­ هاي ارتباطي، عدم توجه کافي به مهارت شنيدن و نوشتن، صحافي چپ به راست کتاب، فايل­ صوتي مصنوعي که اطلاعات پس زمينه را ندارد و مواردي از اين دست، با يک مجموعه ي آموزشي استاندارد فاصله ي بسياري دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 29
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی