3 SID.ir | تأثير آموزش فرم و معنا محور با ميانجيگري زبان مادري بر عملکرد شفاهي فراگيران زبان انگليسي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير آموزش فرم و معنا محور با ميانجيگري زبان مادري بر عملکرد شفاهي فراگيران زبان انگليسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان انگليسي، مرکز تحصيلات تکميلي، دانشگاه پيام نور تهران
 
چکیده: 
رويکرد مفهوم سازي گزينه-محور از طريق آموزش صورت و معنا-محور، نمايان گر آن است که در محيط هاي آموزشي غير انگليسي زبان، که در آن زبان مادريِ معلم و زبان آموزها يکسان است، يکي از گزينه هاي که در اختيار معلم قرار دارد، استفاده از زبان مادري براي آموزش زبان آموزها است. در اين راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسي تأثير زبان مادري در آموزش 80 زبان آموز در دو سطح متوسط و پيشرفته بپردازد. در اين راستا، زبان آموزها به چهار گروه 20 نفره تقسيم شدند. براي دو گروه، از آن ها آموزش صورت و معنا-محور با ميانجيگري زبان مادري (زبان فارسي) و در دو گروه ديگر آموزش به زبان انگليسي ارائه شد و عملکرد شفاهي اين دو گروه از زبان آموزها اندازه گيري شد. يافته هاي پژوهش با استفاده از آزمون تي نشان داد که سطح متوسط آموزش زبان انگليسي با ميانجيگري زبان مادري تأثير بسياري در ميزان دقت و روان بودن بيان شفاهي زبان آموزها داشته است و از اين جنبه، تفاوت آشکار و معناداري ميان آموزش با ميانجيگري زبان مادري در مقايسه با زبان انگليسي مشاهده شد. آموزش زبان، در سطح پيشرفته نيز استفاده از زبان مادري تفاوت معناداري در دقت گفتار زبان آموزها ايجاد کرد، اما اين تفاوت در زمينه روان بودن گفتار معنادار نبود. درنهايت، يافته هاي اين پژوهش، با تکيه بر حوزه روان شناسي زبان و عوامل مؤثري که بر پردازش داده هاي زباني تأثير مي گذارند، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 19
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی