4 SID.ir | طراحي برنامه مهارت هاي ذهن خواني و بررسي اثربخشي آن بر بهره همدلي و بهره نظام مندي کودکان داراي اختلال اتيسم با عملکرد بالا

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي برنامه مهارت هاي ذهن خواني و بررسي اثربخشي آن بر بهره همدلي و بهره نظام مندي کودکان داراي اختلال اتيسم با عملکرد بالا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسي کودکان استثنايي، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: درک و تفسير حالات ذهني و رواني ديگران، قابليت وظرفيت شناختي-اجتماعي مهمي است که ظرفيت تعامل و مهارتهاي ارتباطي را متاثر مي کند و اين تاثير مبتني بر ابراز احساسات و همدلي با ديگران است، از اين رو پژوهش حاضر با هدف طراحي برنامه مهارت هاي ذهن خواني و تاثير آن بر بهره همدلي و نظامندي کودکان داراي اختلال اتيسم با عملکرد بالا انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ گرداوري از توع تحقيقات آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است و از لحاظ هدف از نوع تحقيقات کاربردي مي باشد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه بهره همدلي و بهره نظامندي کودکان (Auyeung، 2009)، استفاده شده است. از بين کل جامعه هدف تعداد 16 کودک با اختلال اتيسم عملکرد بالا به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمايش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به طور تصادفي جايگزين شدند. برنامه مداخله-اي ذهن خواني (آموزش سه حالت ذهني) در 14 جلسه 90 دقيقه الي 2 ساعتي براي گروه آزمايش اجرا شد. يافته ها: نتايج بدست آمده نشان داد که برنامه آموزش ذهن خواني، بطور معناداري (01/0 > P) موجب افزايش بهره همدلي و کاهش بهره نظامندي در گروه آزمايش شد اما اين بهبودي در شرکت کنندگان گروه کنترل که مداخله را دريافت نکرده بودند، ديده نشد. نتيجه گيري: با توجه به اثربخشي برنامه ذهن خواني بر افزايش بهره همدلي و کاهش بهره نظامندي، بکارگيري اين برنامه در مراکز ويژه توانبخشي افراد با اختللال اتيسم توصيه مي شود. اگرچه کاربست اين برنامه مداخله اي، نيازمند بررسي هاي بيشتري است.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 59
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی