برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بازي هاي رايانه اي و اثرات آن بر سلامت رواني دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزادعلوم تحقیقات، تهران، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: امروزه بازي هاي کامپيوتري جزء جدايي ناپذيري زندگي کودکان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان تبديل شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسي تاثير بازي هاي رايانه اي بر سلامت روان دانش آموزان دوره دبستان تحصيلي (پايه سوم) مدارس نوزده گانه شهر تهران انجام شد. روش کار: اين پژوهش پس رويدادي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماري پژوهش شامل، تمامي دانش آموزان پايه سوم دبستان مدارس شهر تهران در سال تحصيلي 93-1392 بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران (897) با روش نمونه گيري، خوشه اي انتخاب شد. ابزار تحقيق، پرسشنامه سلامت عمومي SCL-25 و پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي آن توسط کارشناسان و متخصصين مربوطه مورد تاييد قرار گرفت و پايايي پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضريب 79/0 تعيين اعتبار گرديد. تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از آماره توصيفي (جداول شاخص هاي گرايش به مرکز، پراکندگي و جداول توزيع فراواني) و آماره استنباطي (آزمون تحليل واريانس يک راهه) و نيز نرم افزار SPSS انجام شد. يافته ها: سطح معني داري به دست آمده براي رابطه ميزان استفاده از بازي هاي رايانه اي بر ابعاد مختلف سلامت براي پرخاشگري (0/001)، افسردگي (0/002)، اضطراب (0/003)، حساسيت بين فردي (0/003)، کمتر از (0/005) بود. در نتيجه فرضيه صفر براي تمام فرضيه هاي پژوهش رد و فرضيه هاي پژوهشي مبني بر وجود رابطه ميان استفاده از بازي هاي رايانه اي بر ابعاد مختلف سلامت تائيد گرديد. نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان داد دانش آموزاني که به بازي هاي رايانه اي نمي پرداختند از نظر سطح سلامت رواني در همه ابعاد (پرخاشگري، افسردگي، اضطراب، حساسيت بين فردي، علائم جسماني) در شرايط بسيار بهتري نسبت به دانش آموزاني که کم يا زياد به بازي مي پردازند قرار داشتند. با توجه به گسترش و محبوبيت اين بازي ها در ميان دانش آموزان بايد نظارت بيشتري بر محتواي بازي هايي که در اختيار آنان قرار مي گيرد انجام شود که در اين زمينه نياز به بهره گيري از تجارب کارشناسان علوم تربيتي و روانشناسي است. همچنين برنامه ريزي به جهت استفاده بهينه از اوقات فراغت دانش آموزان مي تواند از گسترش بي رويه اين بازي ها جلوگيري نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شبیری، س.، و عرب نوذری، ف.، و کوهی، ا.، و میبودی، ح.، و لیلاپور، ن.، و رشیدی، س. (1395). بازی های رایانه ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان. روان پرستاری, 4(4 ), 1-7. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470539



Vancouver : کپی

شبیری سیدمحمد، عرب نوذری فاطره، کوهی الهام، میبودی حسین، لیلاپور نرگس، رشیدی سحر. بازی های رایانه ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان. روان پرستاری. 1395 [cited 2022January23];4(4 ):1-7. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470539



IEEE : کپی

شبیری، س.، عرب نوذری، ف.، کوهی، ا.، میبودی، ح.، لیلاپور، ن.، رشیدی، س.، 1395. بازی های رایانه ای و اثرات آن بر سلامت روانی دانش آموزان. روان پرستاری, [online] 4(4 ), pp.1-7. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=470539.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1484 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی