مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني مطالعات مديريت (Iranian journal of management studies) اطلاعات شماره: بهار 1397 , دوره 11 , شماره 2 ; از صفحه 351 تا صفحه 378 . عنوان مقاله: رويکردي جديد براي خوشه بندي مشتريان با يکپارچه سازي مدل LRFM و سيستم استنتاج فازي نویسندگان: عليزاده زوارم علي, کريمي مزيدي احمدرضا* آدرس: * گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد/ موسسه مطالعات راهبردی بشرا پژوه، مشهد، ایران چکیده: اين مطالعه بر ارائة يک روش نظام مند براي تجزيه وتحليل ويژگي هاي رفتار خريد مشتريان درراستاي بهبود عملکرد سيستم مديريت ارتباط با مشتري، هدف گذاري شده است. بدين منظور و براي تحليل ارزش طول عمر مشتري، مدل بهبوديافتة LRFM (دربرگيرندة شاخص هاي طول مدت رابطه، تازگي رابطه، تعداد دفعات خريد، و ارزش پولي خريد) به کار گرفته شد، که در حال حاضر نسبت به مدل پايه اي RFM رايج تر است. از آنجا که مدل RFM وفاداري مشتريان را لحاظ نمي کند، به جاي آن مدل اصلاح شدة LRFM مورد استفاده قرار گرفته است. برخلاف غالب مطالعات پيشين که در آنها تکنيک هاي خوشه بندي آماري در کنار مدل RFM يا LRFM مورد استفاده بوده، مطالعة حاضر امکان تحليل خوشه بندي با وارد کردن شاخص هاي LRFM به چارچوب يک سيستم استنتاج فازي را فراهم آورده است. نتايج به دست آمده براي يک شرکت عمده فروشي براساس رويکرد پيشنهادي، نشان داد که در رابطه با چهار شاخص LRFM تفاوت معناداري بين خوشه ها وجود دارد. بنابراين، اين رويکرد را مي توان به خوبي براي خوشه بندي مشتريان و مطالعة ويژگي هاي آنها مورد استفاده قرار داد. نقطه قوت اين رويکرد نسبت به موارد پيشين انعطاف پذيري آن است؛ چراکه در آن با افزايش يا کاهش تعداد مشتريان، نيازي به خوشه بندي مجدد آنها و تدوين دوبارة استراتژي ها نيست. درنهايت پس از تحليل خصايص هر خوشه، براي استراتژي هاي بازاريابي هم ساز با خوشه ها و به طور کلي براي بهبود عملکرد سيستم مديريت ارتباط با مشتري، پيشنهاداتي ارائه شد. متن کامل اين مقاله به زبان انگليسي مي باشد. لطفا براي مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگليسي مراجعه فرماييد.لطفا براي مشاهده متن کامل اين مقاله اينجا را کليک کنيد. کلید واژه: مديريت ارتباط با مشتري(Q2)ارزش طول عمر مشتري(Q1)مدل LRFM(Q1)تحليل خوشه بندي مشتري(Q1)سيستم استنتاج فازي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مطالعه مقايسه اي الگوريتم هاي خوشه بندي در راستاي سنجش ارزش مشتري در سيستم مديريت ارتباط با مشتري در صنعت بيمهبخش بندي مشتريان صادراتي ميوه هاي خوراکيبررسي ويژگي هاي رفتاري و کارکردي مشتريان شرکت مخابرات با رويکرد مديريت ارتباط با مشتري با استفاده از روش هاي مبتني بر داده کاويبخش بندي مشتريان در صنعت بانکداري با استفاده از مدل توسعه يافته RFMCخوشه بندي مشتريان بر مبناي مدل RFM با استفاده از الگوريتم C-means فازي (مورد مطالعه: فروشگاه زنجيره اي رفاه شهر زاهدان) مقالات همایشی مرتبط: توسعه مدل RFM به منظور تحلیل رفتار و تعیین ارزش مشتریان و توصیف ویژگی های آنهاارایه یک شرط فازی برای بهینه کردن اندازه گیری اعتبار نتایج خوشه بندی متنارائه یک شاخص جدید اعتبارسنجی داخلی خوشه بندیطبقه بندی مشتریان با بکارگیری فرآیند AHP و استفاده از مدل LRFM جهت تعیین ارزش طول عمر مشتریخوشه بندی بافت خاک در غرب مشهد و بررسی روابط فیزیکی هر خوشه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 195 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی