5 SID.ir | وضعيت استقرار مؤلفه هاي مديريت دانش در کتابخانه هاي دانشگاهي ايران: مرور نظام مند

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

وضعيت استقرار مؤلفه هاي مديريت دانش در کتابخانه هاي دانشگاهي ايران: مرور نظام مند

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: دانش از عوامل اساسي ايجاد ثروت، توانايي و دانايي به شمار مي آيد که با توليد و انتشار، مديريت و کاربست آن، توسعه ملي تحقق مي يابد. مطالعه حاضر با روش مرور نظام مند، وضعيت استقرار و کاربست مؤلفه هاي مديريت دانش را در کتابخانه هاي دانشگاهي ايران بررسي نموده است. روش کار: همه مقالات نمايه شده در پايگاه هاي اطلاعاتي معتبر داخلي و خارجي، با استفاده از کليدواژه هاي استاندارد و حساس مرور شدند. سپس همه مقالاتي که دارايمعيارهاي ورود به پژوهش بودند، پس از کنترل کيفي وارد فرايند مرور نظام مند شده و پس از طبقه بندي مقالات، نتايج آنها به صورت توصيفي و در قالب جدول خلاصه سازي، جمع بندي و تفسير شد. يافته ها: در جستجوي اوليه، تعداد 860 مقاله استخراج شد که از ميان اين مقالات، 28 مقاله شرايط لازم براي شرکت در مطالعه را داشتند. مرور نظام مند مطالعات نشان داد در نيمي ازکتابخانه هاي دانشگاهي، وضعيت کاربست و استقرار مديريت دانش پايين تر از حد متوسط و در وضعيت نامطلوبي است. همچنين وضعيت استقرار مديريت دانش در کمتر از نيمي از کتابخانه ها در حد متوسط گزارش شد و در دو کتابخانه وضعيت کاربست مديريت دانش بيشتر از حد متوسط و در وضعيت مطلوبي قرار داشت. نتيجه گيري: استقرار و کاربست مؤلفه هاي مديريت دانش در کتابخانه هاي دانشگاهي، به طور کلي در وضعيت نسبتاً نامطلوبي قرار دارد اما در کتابخانه هاي دانشگاه هاي علوم پزشکي نسبت به ساير کتابخانه هاي دانشگاهي از وضعيت بهتري برخوردار است. آگاهي از وضعيت استقرار مديريت دانش، اولين مرحله در بهبود و رفع موانع اجراي آن است و همچنين برنامه ريزي و سياست گذاري هدفمند براي مديريت دانش توليد شده در سطح ملي، به همراه ايجاد يکپارچگي در مديريت دانش مانع هدر رفت سرمايه هاي فکري مي شود.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 21
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی