5 SID.ir | نقش ميانجي افکار تکرارشونده منفي در رابطه بين سيستم هاي مغزي رفتاري و شدت بي خوابي دانشجويان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

نقش ميانجي افکار تکرارشونده منفي در رابطه بين سيستم هاي مغزي رفتاري و شدت بي خوابي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسي،دانشگاه آزاد نيشابور، نيشابور، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: بي خوابي يکي از اختلال هاي شايع در بين دانشجويان مي باشد. از اين رو، پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ميانجي افکار تکرارشونده منفي در رابطه بين سيستم هاي مغزي رفتاري و بي خوابي دانشجويان انجام شد. روش کار: در اين پژوهش توصيفي-همبستگي، 210 نفر از دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود به روش نمونه گيري خوشه اي مرحله اي انتخاب شدند. مقياس سيستم فعال ساز/بازداري رفتاري کارور و وايت (1994)، پرسشنامه نگراني ايالت پنسيلوانيا مه ير و همکاران (1990)، مقياس کوتاه نشخوار فکري تري نور و همکاران (2001) و پرسشنامه شدت بي خوابي باستين و همکاران (2003) در مورد شرکت کنندگان اجرا گرديد. داده هاي پژوهش به کمک نرم افزارهاي آماري SPSS و ليزرل، و با استفاده از روش همبستگي پيرسون و تحليل مسير تحليل شدند. يافته ها: نتايج نشان داد که سيستم بازداري رفتاري افکار تکرارشونده منفي را پيش بيني مي کند که به سهم خود پيش بين شدت بي خوابي دانشجويان است (05/0>p). همچنين، افکار تکرارشونده منفي ميانجي رابطه بين سيستم بازداري رفتاري و شدت بي خوابي دانشجويان مي باشند (05/0>p). نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر نشان دهنده اهميت سيستم بازداري رفتاري و افکار تکرارشونده منفي در بي خوابي دانشجويان مي باشد. به عبارت ديگر، دانشجويان داراي سيستم بازداري رفتاري حساس تر بي خوابي شديدتري را بواسطه افکار تکرارشونده منفي تجربه مي کنند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 44
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی