5 SID.ir | پيش بيني اختلال خوردن دانشجويان پرستاري بر اساس ناگويي هيجاني، سبک هاي مقابله اي و تنظيم شناختي هيجان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني اختلال خوردن دانشجويان پرستاري بر اساس ناگويي هيجاني، سبک هاي مقابله اي و تنظيم شناختي هيجان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اهواز، اهواز، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: در سال هاي اخير اختلال خوردن يه عنوان يک اختلال رواني-اجتماعي افزايش چشمگيري داشته و اين اختلال نقش مهمي در افت سلامت جسمي و رواني دارد. اين پژوهش با هدف پيش بيني اختلال خوردن دانشجويان پرستاري بر اساس ناگويي هيجاني، سبک هاي مقابله اي و تنظيم شناختي هيجان انجام شد. روش کار: اين مطالعه توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه پژوهش دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز در سال تحصيلي 97-1396 بودند که از ميان آنان 210 دانشجو (29 مرد و 181 زن) با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه هاي اختلال خوردن، ناگويي هيجاني، سبک هاي مقابله اي و تنظيم شناختي هيجان را تکميل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و با روش هاي همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه به شيوه گام به گام تحليل شدند. يافته ها: يافته ها نشان داد که ناگويي هيجاني (173/0=r)، سبک مقابله اجتناب مدار (198/0=r) و راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان (465/0=r) با اختلال خوردن دانشجويان پرستاري رابطه معنادار مثبت و سبک مقابله مساله مدار (376/0-=r) و راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي هيجان (541/0-=r) با اختلال خوردن دانشجويان پرستاري رابطه معنادار منفي داشتند. همچنين متغيرهاي راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي هيجان، راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان و سبک مقابله مساله مدار به طورمعناداري توانستند 5/45 درصد از تغييرات اختلال خوردن دانشجويان پرستاري را پيش بيني کنند که در اين پيش بيني سهم راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي هيجان بيشتر از ساير متغيرها بود (05/0>p). نتيجه گيري: نتايج حاکي از نقش و اهميت متغيرهاي راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان و سبک مقابله مساله مدار در پيش بيني اختلال خوردن دانشجويان پرستاري بود. بنابراين مشاوران و درمانگران بايد به نشانه هاي متغيرهاي مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هاي مناسبي براي کاهش اختلال خوردن دانشجويان پرستاري طراحي و اجرا کنند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 32
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی