4 SID.ir | ميزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمي مقطع کارشناسي کتابداري و اطلاع رساني پزشکي با سرفصل هاي مشابه آن در ايران (يک مطالعه تطبيقي)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ميزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمي مقطع کارشناسي کتابداري و اطلاع رساني پزشکي با سرفصل هاي مشابه آن در ايران (يک مطالعه تطبيقي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: بازنگري و روزآمدسازي منظم و مداوم برنامه هاي آموزشي، به منظور تکميل رسالت اصلي دانشگاه ها، امري ضروري است. هدف از اين پژوهش، مقايسه و تطبيق برنامه درسي مقطع کارشناسي رشته کتابداري و اطلاع رساني پزشکي با برنامه هاي درسي رشته هاي مشابه آن در ايران است. روش کار: روش پژوهش تطبيقي بود. ابزار گردآوري داده ها، چک ليست تهيه شده از سرفصل هاي مصوب کتابداري و اطلاع رساني پزشکي، علم اطلاعات و دانش شناسي و کتابداري و اطلاع رساني بود. پژوهش در سال 1394 انجام شد. تحليل داده ها با استفاده از آمار توصيفي، جدول در نرم افزار Excel انجام شد. يافته ها: برنامه درسي رشته کتابداري و اطلاع رساني پزشکي 4/56 درصد با سرفصل دروس علم اطلاعات و دانش شناسي و 5/65 درصد با سرفصل دروس کتابداري و اطلاع رساني مشابهت داشت. تفاوت هاي عمده سرفصل مذکور با دو سرفصل مشابه ديگر در تعداد واحدهاي دروس اختصاصي، عمومي، پايه و عدم تنوع در دروس اختصاصي اجباري و اختياري آن است. همچنين ضعف عمده سرفصل مذکور، نبود دروس پايه مرتبط با حوزه پزشکي و باليني در سرفصل و کمبود دروس مرتبط با فناوري هاي اطلاعاتي و زياد بودن دروس اصطلاح شناسي پزشکي است. نتيجه گيري: با توجه به کارکردهاي رشته کتابداري و اطلاع رساني پزشکي و جامعه هدف خدمت رساني آن، همچنين شباهت زياد محتواي دروس اين رشته با رشته ها و گرايش هاي عمومي تر آن، به نظر مي رسد که تغيير در برنامه درسي اين رشته ضروري است. پيشنهاد مي شود دروسي مانند کتاب درماني، کتابداري باليني، کتابداري مبتني بر شواهد، مرور نظامند، علم سنجي، مشاوره اطلاعاتي در حوزه سلامت و خدمات اطلاع رساني پزشکي به گروه هاي ويژه مانند بيماران به برنامه درسي رشته اضافه گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 41
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی