5 SID.ir | بررسي کيفيت خدمات گفتاردرماني در درمانگاه دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي ايران با استفاده از مدل سروکوال

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي کيفيت خدمات گفتاردرماني در درمانگاه دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي ايران با استفاده از مدل سروکوال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: بررسي کيفيت خدمات براي بهبود ارائه خدمات امري لازم مي ­ باشد. درمانگاه آموزشي درماني گفتاردرماني دانشکده توانبخشي در دانشگاه علوم پزشکي ايران يکي از مراکز دولتي ارائه ­ دهنده خدمات توانبخشي مي ­ باشد. هدف مطالعه حاضر، بررسي کيفيت خدمات گفتاردرماني بر اساس مدل سروکوال، در اين درمانگاه مي ­ باشد. روش ­ ها: مطالعه حاضر از نوع توصيفي-تحليلي است که در سال1396-1395 به صورت نمونه گيري در دسترس در 59 نفر از مراجعان درمانگاه گفتاردرماني دانشکده مذکور صورت گرفت. کيفيت خدمات با استفاده از پرسش نامه دو بعدي سنجش ادراکات و انتظارات و محاسبه فاصله(شکاف) ادراکات و انتظارات، مورد بررسي قرار گرفت. تحليل داده ­ ها با استفاده از نرم افزارSPSS انجام شد. براي بررسي معني­ دار بودن شکاف از آزمون تي تک نمونه­ اي و براي بررسي رابطه آماري بين متغيرهاي دموگرافيک کمي و کيفي با ابعاد پنج­ گانه کيفيت به ترتيب از آزمون اسپيرمن و کاي­ دو استفاده شد. يافته ­ ها: در بررسي روايي و پايايي پرسش نامه، ميزان روايي محتوايي برابر با 0/85 و نمرات آلفاي کرونباخ در بخش ادراکات و انتظارات به ترتيب برابر با 0/95 و 82/ 0بدست آمد. نتايج نشان داد که در هر پنج بعد کيفيت، شکاف خدمات وجود دارد. بيشترين شکاف مربوط به بعد همدلي و کمترين شکاف مربوط به بعد پاسخگويي بود. بين سن و ميزان دفعات مراجعه به درمانگاه و جنس با ميزان شکاف ارتباط معناداري وجود نداشت. نتيجه­ گيري: نتايج نشان داد درمانگاه گفتاردرماني دانشکده توانبخشي به طور کامل انتظارات مراجعان را برآورده نمي­ کند و نياز به ارتقاء کيفيت خدمات وجود دارد، لذا مسئوولان اين درمانگاه براي دستيابي به سطح بالاتر از کيفيت خدمات، بايد در صدد کاهش شکاف بين ادراکات و انتظارات مراجعان باشند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 53
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی