مشخصات مقاله عنوان نشریه: روان پرستاري : مرداد و شهريور 1397 , دوره 6 , شماره 3 #f00577 ; از صفحه 31 تا صفحه 37 . عنوان مقاله: اثربخشي روانشناسي مثبت نگر بر اميد و تاب آوري مادران داراي کودک کم توان ذهني نویسندگان: رضازاده مقدم سونه, خدابخشي کولايي آناهيتا, حميدي پور رحيم, ثناگو اکرم* آدرس: * مرکز تحقيقات پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، گرگان، ايران چکیده: مقدمه: مادران با کودک کم توان ذهني با مشکلات و چالش هاي روان شناختي متعددي درگير هستند. روش هاي جديد روان شناختي از جمله؛ روان شناسي مثبت گرا داراي مفاهيمي هستند که مي توانند به اميد و تاب آوري آنها در برابر مصائب زندگي کمک کنند. پژوهش حاضر تعيين اثربخشي روانشناسي مثبت نگر بر اميد و تاب آوري مادران داراي کودک کم توان ذهني بود. روش کار: روش اين پژوهش از نوع نيمه تجربي و با پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کليه مادران با کودک کم توان ذهني در بيمارستان رفيده شهر تهران در سال 1395 بود که از اين ميان تعداد 30 نفر به روش نمونه گيري هدفمند و در دسترس انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل تخصيص يافتند. دو گروه در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون به پرسش نامه تاب آوري کانر و ديويدسون (2003) و مقياس اميدواري اشنايدر و همکاران (1991) پاسخ دادند. گروه آزمايش به مدت 10 جلسه آموزش مبتني بر روانشناسي مثبت نگر را دريافت کردند. داده هاي جمع آوري شده به وسيله آزمون کوواريانس و نرم افزار SPSS نسخه 20 تحليل شدند. يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين نمرات اميد در مرحله پيش آزمون (99/4 ± 66/19) و پس آزمون (20/4 ± 25) (001/0 = P) تفاوت معناداري را نشان داد. همچنين، در نمرات تاب آوري در مرحله پيش آزمون (54/13 ± 66/51) و پس آزمون (67/12 ± 06/57) (005/0 = P) در گروه آزمايش پس از اجراي مداخله تفاوت معناداري مشاهده شد. اين تفاوت در گروه کنترل مشاهده نشد. نتيجه گيري: به نظر مي رسد که، ارائه مداخله هاي آموزشي و درماني مبتني بر روان شناسي مثبت گرا مي تواند به ارتقاي اميد و تاب آوري در برابر استرس در مادران با کودک ناتوان ذهني اثربخش باشد. برگزاري دوره هاي آموزشي و درماني به مادران با کودکان کم توان ذهني در مراکز و مؤسسات توانبخشي توصيه مي شود. كلید واژه: روانشناسي مثبت نگر(Q1)اميد(Q2)تاب آوري(Q1)کم توان ذهني(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثربخشي درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد بر تاب آوري مادران داراي کودک کم توان ذهنيتاب آوري و کيفيت زندگي مادران داراي فرزندان کم توان ذهنياثربخشي اميد درماني گروهي بر افزايش تاب آوري و اميد به زندگي زنان مبتلا به سرطان پستان مقايسه اثربخشي آموزش هاي تنظيم هيجان و تاب آوري بر بهزيستي روان شناختي مادران دانش آموزان کم توان ذهنيتاب آوري و كيفيت زندگي مادران داراي فرزند كم توان ذهني مقالات همایشی مرتبط: تاثير آموزش تاب آوري بر کيفيت زندگي مردان تحت درمان نگه دارنده متادونتنظيم هيجاني، تاب آوري و اميد به زندگي در بيماران مبتلا به سرطان تيروئيدبررسي ارتباط تاب آوري با نيازهاي روانشناختي نوجوانانتاثير درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر تاب آوري و اميد به زندگي در بيماران مبتلابه سرطان خونرابطه بين تاب آوري با اميد به زندگي در دانشجويان دانشگاه شاهد ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 155 آخرین های بلاگ با کد رایگان QR میزان استفاده از ارائه خود را افزایش دهیدمحققان پر استناد ایران در سال 2019موضوعات جدید علمی را استخراج کنیدبا سرویس رایگان موضوعات مرتبط در ساینس دایرکت آشنا شویمبا پابلونز: مقالات علمی خود را به صورت رایگان از وب آو ساینس رصد کنیمچگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟ ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی