برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  11 , شماره  37 ; از صفحه 201 تا صفحه 228 .
 
عنوان مقاله: 

بازخورد تصحيحي؛ چرايي و چگونگي ارائه آن در کلاس هاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی/هسته گروه پژوهش‌های بنیادی برای توسعه آموزش زبان فارسی به خارجیان
 
چکیده: 
يکي از مباحث مجادله آميز در تاريخ آموزش زبان دوّم/ خارجي، مسئله خطا و تصحيح آن بوده است که منجر به پژوهش هاي مختلفي شده است. به اعتقاد برخي از محققان، بازخورد تصحيحي در کلاس جزئي از فرايند طبيعي يادگيري زبان است و انواع خطاهايي که زبان آموزان مرتکب مي شوند نيز نشانه هايي از فرايند تکوين زبان دوم آن ها است. ازآنجاکه نظريه هاي مختلف زبان دوم آموزي مثل دستور جهاني، تعاملي شناختي و فرهنگي اجتماعي، درباره ي اهميت بازخورد تصحيحي ديدگاه هاي متفاوتي دارند، لذا هدف اين پژوهش علاوه بر معرفي اين نظريه هاُ، توصيف انواع بازخوردها به همراه مثال هاي مختلف در کلاس هاي فارسي آموزان خارجي است. اين پژوهش ميداني، از نوع مشاهده کلاسي – تحقيق کلاسي است. در اين مقاله، بر منابعي که در فاصله زماني 1977 تا 2016 به چاپ رسيده اند، تمرکز شده است. نتايج بررسي اين منابع حاکي از آن است که در کلاس هاي زبانِ دوم آموزي به طور عام شش نوع بازخورد به نام هاي صريح، غيرصريح، درخواست توضيح، فرازباني، فراخواني و تکرار، هم چنين در کلاس هاي فارسي آموزان خارجي، علاوه بر اين ها، دو نوع ديگر به نام هاي «بازخوردِ همدرس» و «تصحيح با تغيير نوبت دهي» بکار رفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اعتمادالاسلامی، م.، و صحرایی، ر. (1396). بازخورد تصحیحی؛ چرایی و چگونگی ارائه آن در کلاس های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش در نظام های آموزشی, 11(37 ), 201-228. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469848



Vancouver : کپی

اعتمادالاسلامی مرضیه السادات، صحرایی رضامراد. بازخورد تصحیحی؛ چرایی و چگونگی ارائه آن در کلاس های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش در نظام های آموزشی. 1396 [cited 2022January23];11(37 ):201-228. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469848



IEEE : کپی

اعتمادالاسلامی، م.، صحرایی، ر.، 1396. بازخورد تصحیحی؛ چرایی و چگونگی ارائه آن در کلاس های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 11(37 ), pp.201-228. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469848.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 150 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی