5 SID.ir | مدل يابي پيشايندها و پسايندهاي جهت گيري هاي هدف پيشرفت در دانشجويان: يک تحليل ميانجيگر

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مدل يابي پيشايندها و پسايندهاي جهت گيري هاي هدف پيشرفت در دانشجويان: يک تحليل ميانجيگر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل روابط علي پيشايندها و پسايندهاي جهت گيري هاي هدفي انجام شد. 300 دانشجو (150 پسر و 150 دختر) به پرسشنامه هدف پيشرفت (AGQ-R) (اليوت و موراياما، 2008)، مقياس ارزيابي استرس (SAM-R) (رويلي، رويسچ، جاريکا و واگن، 2005)، پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي (ASEQ) (زاژاکووا، لينچ و اسپنشادي، 2005)، نسخه کوتاه پرسشنامه هيجان هاي پيشرفت (AEQ-R) (عبدالله پور، 1394) و ادراک از تأکيدات هدف پيشرفت والدين (PPGE) (فريدل، کارتينا، ترنر و ميدگلي، 2007) پاسخ دادند. نتايج نشان داد که رابطه بين خودکارآمدي تحصيلي و ادراک از تأکيدات هدفي تسلطي والد با اهداف تسلطيِ فراگيران و رابطه بين خودکارآمدي تحصيلي و ادراک از تأکيدات هدفي عملکرديِ والد با اهداف عملکردي فراگيران مثبت و معنادار بود. همچنين، نتايج نشان داد که رابطه جهت گيري هدفي تسلط محور با ارزيابي شناختي انطباقي مثبت و معنادار و با ارزيابي شناختي غيرانطباقي منفي و معنادار و رابطه بين هدف عملکردي با ارزيابي شناختي غيرانطباقي مثبت و معنادار و با ارزيابي شناختي انطباقي منفي و معنادار بود. علاوه بر اين، نتايج نشان داد که رابطه بين ارزيابي شناختي انطباقي با هيجان هاي پيشرفت مثبت، مثبت و معنادار و با هيجان هاي پيشرفت منفي، منفي و معنادار و رابطه بين ارزيابي شناختي غيرانطباقي با هيجان هاي پيشرفت منفي، مثبت و معنادار و با هيجان هاي پيشرفت مثبت، منفي و معنادار بود. درنهايت، از يک سوي، نتايج پژوهش حاضر از نقش تعيين کننده باورهاي خودکارآمدي تحصيلي و ادراک از تأکيدات هدفي والدين در پيش بيني جهت گيري هاي هدفي فراگيران و از ديگر سوي، از نقش تبييني جهت گيري هاي هدفي فراگيران در پيش بيني ارزيابي هاي شناختي و هيجان هاي پيشرفت آن ها حمايت مي-کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 49
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی